لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۹

عبدالله: برخی کشورها به مسیر قاچاق مواد کیمیاوی به افغانستان مبدل شده‌اند


رئیس اجرائیه حکومت افغانستان از عدم همکاری برخی کشورهای منطقه در مبارزه علیه مواد مخدر سخت انتقاد می‌کند.

حکومت افغانستان دومین مسوده استراتژی منطقوی مبارزه علیه مواد مخدر را با سفیران و نماینده‌گان کشورها و سازمان های بین المللی در کابل در میان گذاشت.

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت افغانستان که در آغاز این کنفرانس صحبت می‌کرد، بر ایجاد هماهنگی بیشتر میان کشورهای منطقه تأکید کرد و گفت که هنوز همکاری لازم میان کشورهای همسایه به وجود نیامده‌است.

رئیس اجرائیه می‌گوید، برخی کشورهای همسایه به مسیر قاچاق مواد کیمیاوی به افغانستان مبدل شده است.

او افزود:

"مبارزه علیه مواد مخدر یک چالش مشترک است که همه با روحیه همکاری، نه با روحیه ملامت کردن در آن پیروز می‌شویم. ما شنیدیم از بعضی کشورها که کمترین سهم را در مبارزه علیه مواد مخدر نمی‌گیرند، اما تمامی ملامتی را بالای افغانستان می‌اندازند. پریکرسرها مستقیماً از مسیر آنان می آید که این خود قاچاق است، اما همکاری را که ما توقع داریم آنان نمی‌کنند."

دولت افغانستان می‌گوید که تمامی مواد کیمیاوی به هدف تولید و پروسس مواد مخدر از طریق کشورهای همسایه، به خصوص ایران و پاکستان به افغانستان قاچاق می شود.

به اساس معلومات معینیت مبارزه علیه مواد مخدر وزارت امور داخله، نیرو های افغان توانسته اند در شش ماه گذشته پنج محموله بزرگ مواد کیمیاوی را که مقدار آن به چهل تُن می‌رسد، هنگام قاچاق از ایران به افغانستان کشف کنند.

اداره مبارزه علیه مواد مخدر و جرایم سازمان ملل (UNODC) می‌گوید، کشورهای منطقه پلان‌های ملی مبارزه علیه مواد مخدر را ترتیب کرده‌اند، اما به دلیل نبود هماهنگی میان کشورهای منطقه، این پلان‌ها در کاهش تولید و قاچاق مواد مخدر موثر نبوده‌است.

مارک کولن نماینده (UNODC) در کابل می‌گوید، برخی کشورهای همسایه افغانستان مسیرهای اصلی قاچاق مواد مخدر به بازارهای جهانی است و عواید این قاچاق نیز به مافیایی جهانی می رسد.

او افزود:

"بیشتر عواید مالی که از تولید و قاچاق مواد مخدر به دست می آید، نصیب افغانستان نمی‌شود، بلکه در کشورهای اروپایی و آسیایی به صاحبان مارکیت های مواد مخدر می رسد. نتایج ابتدایی گزارش جهانی مبارزه علیه مواد مخدر در سال (۲۰۱۸) میلادی نشان می‌دهد که کشورهای منطقه، بطور مشخص افغانستان، ایران و پاکستان همچنان مسیرهای اصلی قاچاق مواد مخدر به جهان است."

طرح استراتژی منطقوی مبارزه علیه مواد مخدر که به ابتکار حکومت افغانستان ساخته شده است، تا شش ماه دیگر نهایی خواهد شد.

جاوید احمد قایم معین پالیسی و استراتژی وزارت مبارزه علیه مواد مخدر می گوید، تطبیق این استراتژی منجر به ایجاد هماهنگی در سه بخش مختلف میان کشورهای منطقه خواهد شد.

گزارش: مرسلین ارسلا

please wait
Embed

No media source currently available

0:00 0:02:44 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG