لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۶

گروه طالبان روی تضمین امنیت فعالیت‌های صلیب سرخ با این کمیته توافق کرد


کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و گروه طالبان روی تضمین امنیتی به فعالیت های این سازمان در افغانستان توافق کردند.

خبرگزاری رویترز به نقل از اندریا کتپریتا سخنگوی کمیته صلیب سرخ در افغانستان گزارش داده، در جلسه که چند هفته پیش میان نماینده‌های این سازمان و طالبان در شهر دوحه پایتخت قطر صورت گرفت دو جانب به توافق رسیدند که گروه طالبان در ساحات تحت کنترول خود اجازه فعالیت به این نهاد را داده و امنیت کارمندان آنرا تضمین می‌کند.

خانم کتپریتا جزئیات مذاکرات با نماینده‌های طالبان در قطر را محرم خوانده و گفته که صلیب سرخ همواره با تمامی طرف های درگیر جنگ در افغانستان تماس منظم دارد.

کمیته بین‌‌المللی صلیب سرخ در سال ۲۰۱۷ میلادی فعالیت هایش را در افغانستان پس از آن به تعلیق درآورد که شش کارمند این اداره در نتیجه حمله مسلحانه در ولسوالی قوش تپۀ ولایت جوزجان کشته شدند.

طالبان مسلح در آن زمان دست داشتن در این رویداد را رد کردند.

از سوی دیگر طالبان مسلح نیز با نشر یک اعلامیه رسیدن به یک توافق با کمیته صلیب سرخ در افغانستان را تایید کرده‌اند.

طالبان مسلح در این اعلامیه بر تعهد امنیتی در قبال کمیته بین‌المللی صلیب سرخ تاکید کرده و از جنگجویان آن گروه خواسته شده تا هم زمینه فعالیت این سازمان را فراهم کنند و هم به حفاظت کارمندان و تاسیسات آن توجه داشته باشند.

در اعلامیه طالبان آمده‌است که این گروه در مورد کمیت و کیفیت فعالیت‌های صلیب سرخ در افغانستان که باید دور از ملحوظات سیاسی باشد ملاحظاتی داشت که به گفته این اعلامیه پس از پذیرفته شدن پیشنهادات طالبان از سوی این نهاد اکنون اجازه فعالیت مجدد به آن داده شد.

گروه طالبان و کمیته صلیب سرخ در مورد پیشنهاداتی که از سوی طالبان در جلسه قطر میان دو جانب پیشکش شد جزئیات ارائه نکرده‌اند.

گروه طالبان در ماه اگست سال‌جاری میلادی کمیته صلیب سرخ در افغانستان را متهم کرد که به زندانیانی که در زندان پلچرخی کابل دست به اعتصاب غذایی زده بودند خدمات صحی لازم را فراهم نکرده‌است.

این ادعای طالبان باعث شد که کمیته صلیب سرخ در افغانستان چندین برنامه اضطراری اش‌را در آن کشور متوقف بسازد.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ از سه دهه بدین‌سو با هزار کارمند در افغانستان فعالیت می‌کند.

XS
SM
MD
LG