لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۱

گروه الشباب ذغال سومالیا را بطور غیرقانونی از طریق ایران صادر می‌کند


در یک گزارش که به شورای امنیت سازمان ملل متحد رسیده گفته شده که یک گروه مرتبط به القاعده برای صادرات غیر قانونی ذعال سومالیا از ایران استفاده می‌کند.

بر اساس گزارش‌های خبرگزاری رویترز و فرانس پرس که امروز به نشر رسید، مقصد اصلی صادرات غیر قانونی ذغال سومالیا از ماه مارچ امسال به این‌سو، بنادر ایران بوده‌است.

سازمان ملل متحد از سال ۲۰۱۲ میلادی به بعد، بر صادرات ذغال سومالیا تحریم وضع کرده‌است زیرا که صادرات ذغال سومالیا یکی از منابع عایداتی برای گروه مرتبط به القاعده بنام الشباب به حساب می‌رفت.

گروه الشباب در مناطق تحت تسلط خود از پول ذعال مالیه جمع آوری کرده و ماشین جنگی خود را فعال نگه‌میداشتند.

گزارش‌ها می‌گویند، ذغال در بوجی‌های سفید جابجا شده و در بالای آن "تولیدات ایران" نوشته می‌شوند.

گزارش، بنادر کیش و قشم ایران را ساحه آزاد یاد کرده که از ماه مارچ سال ۲۰۱۸ به این‌سو، صادرات غیر قانونی ذغال سومالیا از آنجا صورت می‌گرد.

محموله‌های ذعال که در بالای آن‌ها بیرق و نشان ایران نصب می‌شوند، به بنادر کشورهای امارات متحده عربی، عمان و دیگر کشور انتقال می‌یابند.

اما با وجود تحریم‌های سازمان ملل متحد بر صادرات ذعال سومالیا، تخمین می‌گردد که این کشور در سال ۲۰۱۸ میلادی ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار بوجی چوب را تولید کرده که الشباب از مدرک صادرات آن ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار دالر عاید بدست آورده است.

در گزارشی که به دسترس شورای امنیت سازمان ملل متحد رسیده، ارتباط ایران را در اجرایی کردن تحریم‌های سازمان ملل متحد در باره صادرات ذغال سومالیا "یک ارتباط ضعیف" خوانده‌است.

گزارش هم‌چنان کشورهای مانند گانا و ساحل عاج را متهم کرده که زمینه قاچاق ذعال سنگ را فراهم کرده‌اند.

به گفته گزارش، این اموال غیر قانونی که به ایران می‌رسند، بالای آن تصدیق نامه‌ها نصب شده و به‌طور غیر قانونی بنام تولیدات گانا، کومور و ساحل عاج صادر می‌شوند.

فرستاده ایران در سازمان ملل متحد فوراً در این مورد تبصره نکرده‌است.

گروه افراطی الشباب برای سرنگونی حکومت سومالیا می‌جنگد.

سازمان ملل متحد و نیروی بیست هزاز نفری اتحادیه افریقا از حکومت سومالیا حمایت می‌کند.

XS
SM
MD
LG