لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۳۲

۴ ولسوالی فراه در تصرف طالبان و ۶ دیگر آن تحت تهدیدات امنیتی قرار دارند


مقام‌های محلی فراه از وضعیت امنیتی این ولایت نگران اند و می‌گویند اگر ارگان‌های امنیتی به وضعیت این ولایت رسیده‌گی نکنند فراه بار دیگر با تهدید سقوط بدست طالبان مسلح روبه‌رو خواهد شد.

فرید بختاور رئیس شورای ولایتی فراه روز دوشنبه ۲۳ میزان ۱۳۹۷به رادیو آزادی گفت، اکنون چهار ولسوالی این ولایت در دست مخالفین مسلح است و شش ولسوالی دیگر با تهدید شدید امنیتی روبه‌روست.

آقای بختاور گفت، یک شب پیش طالبان مسلح بالای یک قرارگاه اردوی ملی در ولسوالی پُشت رود این ولایت حمله کردند که در نتیجه ۱۸ سرباز اردوی ملی کشته شده و ۱۵تن دیگر را اسیر گرفتند.

فرید بختاور
فرید بختاور

وی گفت:

"تنها شهر باقی مانده در سه یا چهار کیلومتری حضور دشمن محسوس است و مخالفین مسلح در پوسته‌های کمربندی شهر جنگ جبهی می‌کنند و متأسفانه که پوسته‌های کمربندی شهر ۵ یا ده پولیس هم ندارد، یک شب پیش طالبان مسلح یک بیز ۳۵ نفری اردوی ملی را سقوط دادند."

وی می‌گوید، تهدید طالبان مسلح تا ۵ کیلومتری شهر رسیده و هر شب بالای پوسته‌های کمربند امنیتی شهر حمله صورت می‌گیرد.

به گفته وی بر اساس معلومات آن‌ها اکنون شاهراه کندهار‌-هرات که از مسیر ولایت فراه می‌گذرد در مربوطات این ولایت از سوی مخالفین مسلح مسدود شده و در آن چک پاینت‌ها ایجاد شده‌اند.

این در حالیست که در ۲۵ ماه ثور سال روان خورشیدی طالبان مسلح از چهار طرف بالای مرکز فراه حمله کردند که برای چندین ساعت برخی مناطق مرکز فراه را در کنترول داشتند.

رئیس شورای ولایتی فراه از حکومت می‌خواهد تا به وضعیت امنیتی این ولایت توجه جدی کند.

اما وزارت دفاع افغانستان مشکلات امنیتی در فراه را می‌پذیرد اما می‌گوید که عملیات تصفیوی در چهار ولسوالی این ولایت بر ضد مخالفین مسلح جریان دارد که در نتیجه ده‌ها مخالف مسلح کشته و زخمی شده‌اند.

غفور احمد جاوید سخنگوی این وزارت اسیر شدن برخی سربازان اردوی ملی در این ولایت را نمی‌پذیرد اما می‌گوید در باره حمله مخالفین مسلح بالای بیز اردوی ملی تحقیقات آغاز شده‌است.

غفور احمد جاوید
غفور احمد جاوید

وی افزود:

"روز گذشته رویدادی که اتفاق افتاد، در باره آن بررسی‌ها جریان دارد اسیر شدن عساکر را ما تأیید نمی‌کنیم وقتی‌که بررسی‌های ما تکمیل شد در این باره معلومات می‌دهیم اما در ولسوالی‌های بالابلوک، خاک سپید و پُشت رود عملیات‌های ما دوام دارد که در نتیجه آن ده‌ها مخالف مسلح کشته و زخمی شده‌اند.

طالبان مسلح نیز با نشر اعلامیه ادعا کرده‌اند که یک بیز اردوی ملی در ولسوالی پُشت رود فراه را تصرف کرده که شماری از سربازان کشته و زخمی شده و برخی‌ها را زنده با خود برده‌اند.

ولایت فراه در غرب افغانستان موقعیت دارد که با ایران سرحد طولانی مشترک دارد.

مقام‌های محلی این ولایت ادعا می‌کنند که در نا امنی‌های فراه ایران مستقیماً دست دارد و بند برق بخش آباد و عبور پروژه تاپی از این ولایت را عامل اصلی نا امنی در این ولایت می‌دانند.

نورالله شایان

XS
SM
MD
LG