لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۴۳

امن ترین محلات صحنه حملات خونین در بیش از یک دهه گذشته بوده‌اند


خسارات ناشی از حمله تانکر بمب در سال ۲۰۱۷ در چهاراهی زنبق شهر کابل
خسارات ناشی از حمله تانکر بمب در سال ۲۰۱۷ در چهاراهی زنبق شهر کابل

سفارت‌ها، کنسولگری‌ها و مراکز دیپلوماتیک اغلباً محلات امن برای پناه بردن دانسته شده‌اند ولی همین محلات، صحنۀ حملات خونین هم بوده‌اند، از کشتار‌های خونین ظالمانه گرفته تا حملات انتحاری، هجوم تندروان، گروگان گیری‌ها و از دیگر حوادث خونین می‌توان بر سفارت‌ها، کنسولگری‌ها و مراکز دیپلوماتیک در نقاط مختلف جهان نام برد.

زمانی‌که جمال خاشقجی خبرنگار اسبق سعودی بعد از ورود به قونسلگری کشورش در استانبول، دو هفته پیش ناپدید شد، مقامات و رسانه‌های ترکی گفتند او در داخل کنسولگری کشته شده‌است. حتی گفته می‌شود جسد خاشقجی توسط یک گروه از قاتلان پارچه پارچه شده‌است.

این خبر تکان دهنده منتج به آن می‌شود تا نگاهی به حوادثی بیندازیم که در چندین سال گذشته در امن‌ترین و مصون‌ترین محلات نقاط مختلف جهان یعنی در مراکز دیپلوماتیک رخ داده‌اند.

حمله تندراون بر سفارت هند در کابل در سال ۲۰۰۸ را که ۴۰ کشته و ده‌ها زخمی به جا گذاشت افغان‌ها هنوز هم بیاد دارند.

حمله مرگبار تانکر بمب در چهارراهی زنبق در نزدیکی سفارت جرمنی در کابل در سال ۲۰۱۷ نیز فراموش ناشدنی است که حدود ۴۰۰ کشته و صدها زخمی بجا گذاشت.

حمله بر مرکز امریکایی‌ها در شهر بن غازی لیبیا در سال ۲۰۱۲، حملۀ که در آن تندروان گروه لیبیایی انصار الشریعه بر دو محل دیپلوماتیک و استخباراتی امریکا در بنغازی حمله نموده ۴ امریکایی به شمول سفیر امریکا در لیبیا کریس ستیوینس را کشتند.

حمله بمی بر سفارت آسترالیا در جاکارتا مرکز اندونیزیا در سال ۲۰۰۴ که در آن، تندروان مظنون اسلامی با موتر مملو از مواد انفجاری بر سفارت آسترالیا حمله نموده باعث هلاکت هشت تن شدند.

محاصره سفارت میانمار در بنکاک مرکز تایلند در سال ۱۹۹۹ که در آن یک گروه از جوانان برمایی که خود را محصلان جنگجو می‌خواندند بر سفارت میانمار در بنکاک حمله نموده ۳۸ تن را اسیر گرفتند و خواهان دموکراسی در کشور‌ شان بودند. این محاصره بدون خونریزی خاتمه یافت.

حمله سهوی هوایی امریکایی بر سفارت چین در بلگراد در سال ۱۹۹۹ که در آن ۳ خبرنگار چینایی کشته شدند.

حملات بمی القاعده بر سفارت‌های امریکا در کینیا و تانزانیا در سال ۱۹۹۸ که منتج به کشته شدن ۲۲۴ تن به شمول ۱۲ امریکایی شد و چندین حمله دیگر.

XS
SM
MD
LG