لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۳۲

لوی درستیز امریکا: تهدید امنیتی از سوی گروه‌های تندرو در جهان از بین نرفته است


یک مقام بلند پایه نظامی امریکا می‌گوید که تهدید امنیتی ناشی از افراطگرایی خشونت بار از سوی گروه‌های تندرو در جهان هنوز از بین نرفته است.

جنرال جوزف دانفورد لوی درستیز امریکا به روز سه شنبه شانزده اکتوبر در کنفرانس وزیران دفاع بیش از هشتاد کشور در واشنگتن گفت که هرنوع کاهش فشار بر القاعده و گروه موسوم به دولت اسلامی یا داعش به این گروه ها فرصت می دهد تا خود را دوباره احیا کنند.

به گفته وی، طوریکه نفوذ این گروه‌ها در افغانستان، عراق، سوریه و دیگر کشورها محدود شده است، تعداد و شدت حمله های تروریستی در سال های اخیر در غرب نیز کاهش یافته است.

اما دانفورد گفت، شرایط سیاسی و اجتماعی که زمینه را برای پیوستن به این گروه ها فراهم کرده تغییر نکرده است.

به گفته دانفورد، با آنکه این گروه ها در میدان نبرد شکست خورده اند اما از انترنت و دیگر تکنالوژی برای اجرای حملات از موقعیت های دُور افتاده و پنهانی استفاده می کنند.

جوزیف دانفورد
جوزیف دانفورد

این مقام بلند پایه نظامی امریکا گفته است، در راستای تغییر شرایط که منجر به افراطگرایی خشونت بار می شود پیشرفت اندک صورت گرفته است.

جنرال جوزف دانفورد لوی درستیز امریکا گفته است که شرایط سیاسی و اجتماعی باید تغییر کند تا گروه های افراطی مانند القاعده و داعش نتوانند افراد را جذب کنند.

وی افزوده است که حکومت ها در زمینه مبارزه با افراطگرایی باید به کار مشترک روی بهبود همکاری های نظامی، استخباراتی و تنفیذ قانون ادامه دهند.

جوزف دانفورد هم همچنان گفته است که راه های جستجو شود تا از دسترسی گروه های تندرو به انترنت برای استفاده در زمینه جلب و جذب افراد جلوگیری صورت گیرد.

دانفورد درین کنفرانس خواهان همکاری در برخورد با جنگجویان خارجی داعش شد، جنگجویان که از سوی نیرو های متحد امریکا در سوریه بازداشت شده اند.

راه های جستجو شود تا از دسترسی گروه های تندرو به انترنت برای استفاده در زمینه جلب و جذب افراد جلوگیری صورت گیرد.

اما وی گفت، هیچ یک از وزیران دفاع که دیروز با آنها ملاقات کرد، تعهد برای حل این مشکل نسپردند.

او افزود:

"هیچ کس درین اتاق در موقفِ نبودند که تعهد کاری را درین زمینه بسپارند. اما در مورد بیشترین چالش های که داریم آگاهی داده شد تا باید در مورد آن رسیده‌گی شود. می دانم که این مقام های دفاعی زمانیکه به کشور های شان باز می گردند بحث خواهند کرد که به برخی اقدامات نیاز است به خصوص از سوی کشورهای که این افراد شهروندان شان استند."

به گفته لوی درستیز امریکا، تعداد از جنگجویان خارجی که از صفوف داعش در سوریه بازداشت شده اند به حدود هفتصد تن میرسد که از بیش از چهل کشور استند و تعداد کم آنها به کشور های شان باز گشته اند.

این مقام بلند پایه نظامی امریکا افزود که این گروهِ از افراد می تواند به یک منبع تهدیدات در آینده مبدل شود.

XS
SM
MD
LG