لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۶

دشواری های که استفاده از ماریجوانا در کانادا ایجاد می‌کند


بسیاری از شهر های کانادا چهارشنبه شب حال و هوای دیگری داشتند. صد ها تن از افراد در گوشه های مختلف جمع شده و با رقص و پایکوبی، از قانونی شدن استفاده از ماریجوانا یا حشیش استقبال کردند.

حکومت فدرال کانادا از روز چهارشنبه هفدهم اکتوبر، خرید، فروش و دود کردن ماریجوانا یا حشیش را در این کشور آزاد کرد و درعین حال محدودیت های را نیز برای کسانی که ماریجوانا مصرف می کنند، وضع کرده است.

بحث در مورد قانونی شدن استفاده از حشیش در کانادا، از ماهها به این طرف ادامه داشت تا بالاخره حکومت تصمیم گرفت و زمینه را برای فروش آزاد آن در تمامی نقاط کانادا، فراهم کرد.

حکومت به رهبری جستن ترودو در کانادا در عین حال با انتقاد های تندی برای این تصمیم گیری به همراه بوده است.

جستن ترودو صدراعظم کانادا
جستن ترودو صدراعظم کانادا

جستن ترودو صدراعظم کانادا که انتظار دارد سال آینده میلادی حکومتش بار دیگر در انتخابات پارلمانی در کانادا پیروز شود گفته است :

"این اقدام برای جلوگیری از عاید سرشاری است که سالانه نصیب تاجران بازار سیاه ماریجوانا یا حشیش می شود".

در حال حاضر مردم می توانند ماریجوانای مورد نیاز شان را به صورت آنلاین از مغازه های که حکومت مشخص کرده است، خریداری کنند، اما پس از شش ماه یعنی در ماه اپریل سال آینده، مغازه های اساسی فروش ماریجوانا یا حشیش باز خواهند شد. این درحالی است که در برخی از ایالت ها، مغازه های فروش ماریجوانا نیز باز شده است.

در میان هفت کشور صنعتی جهان موسوم به

در میان هفت کشور صنعتی جهان موسوم به G7 کانادا نخستین کشوری است که استفاده از ماریجوانا را قانونی اعلان کرده است.
در میان هفت کشور صنعتی جهان موسوم به G7 کانادا نخستین کشوری است که استفاده از ماریجوانا را قانونی اعلان کرده است.

کانادا نخستین کشوری است که خرید، فروش و استعمال ماریجوانا را در سراسر کشور آزاد اعلان کرده است.

نخستین کشوری که در جهان دست به چنین اقدامی زده بود، اورگوئه است.

بسیاری از خانواده های کانادایی که فرزندان نوجوان دارند، نگرانی دارند که قانونی شدن ماریجوانا می تواند زمینه تشویق آنان را به استفاده از این ماده مخدره، فراهم بسازد.

بسیاری از خانواده های افغان نیز نگران وضعیت فرزندان شان در کانادا هستند.

اما حکومت گفته است که به هیچ وجه مغازه های ویژۀ فروش ماریجوانا حق ندارند تا برای نوجوانان زیر سن هژده سال ماریجوانا بفروشند.

حکومت کانادا تحت فشار شدید برخی از نهاد ها و تجمعات مردمی تا هنوز هم سرگرم تدوین قوانینی است که بتواند سوء استفاده از این آزادی تازه را محدود بسازد.

بر اساس تصمیم حکومت، مامورین دولتی و غیر دولتی، افسران پولیس و شاگردان مکاتب و پوهنتون ها نمی توانند در اوقات رسمی و در محوطه ساختمان های دفاتر و محلات آموزشی شان ماریجوانا مصرف کنند. در عین حال قرار است جریمه های تازه یی نیز برای راننده ها وضع شود که تحت تاثیر ماریجوانا یا حشیش، راننده گی می کنند.

کانادا سرگرم ترتیب قوانین بیشتری است تا بتواند زمینه سوء استفاده از آزادی ماریجوانا را محدود بسازد.
کانادا سرگرم ترتیب قوانین بیشتری است تا بتواند زمینه سوء استفاده از آزادی ماریجوانا را محدود بسازد.

جمعیت بزرگی از افغانها در کانادا نیز زنده گی می کنند. بسیاری از خانواده های افغان نیز نگران وضعیت فرزندان شان هستند.

نذیر احمد یکی از باشنده های شهر تورانتو به رادیو آزادی گفت که حکومت باید قوانین جدی تری برای کنترول اجتماع وضع کند. وی به ادامه افزود:

" مکاتب و نهاد های آموزشی در کانادا بایستی برای اطفال و نوجوانان از تاثیرات بد مواد مخدر به ویژه از ماریجوانا که به صحت اطفال و نوجوانان بسیار مضر است، گوشزد کنند. فکر می کنم که بهتر است والدین نیز متوجه اطفال خود باشند تا تحت تاثیر قرار نگیرند. "

رسانه های کانادایی و مردم کانادا به این نظر اند که قانونی شدن ماریجوانا یا حشیش در این کشور می تواند از اعتبار این کشور در سطح جهانی بکاهد و بالای روابط آن با کشور های دیگر نیز به نحوی تاثیر بگذارد.

قانونی شدن ماریجوانا در کانادا واکنش ها تازه یی از سوی ایالات متحده نیز در قابل دارد که بر اساس آن کانادایی های که در تجارت و استفاده از ماریجوانا سهم دارند، نمی توانند داخل ایالات متحده شوند.
قانونی شدن ماریجوانا در کانادا واکنش ها تازه یی از سوی ایالات متحده نیز در قابل دارد که بر اساس آن کانادایی های که در تجارت و استفاده از ماریجوانا سهم دارند، نمی توانند داخل ایالات متحده شوند.

ایالات متحده امریکا، همسایه جنوبی کانادا، حدود یک ماه قبل اعلان کرد که برای تاجران، دست اندرکاران و حتی استعمال کننده های ماریجوانا اجازه نخواهد داد که به این کشور سفر کنند. این درحالی است که اتباع کانادا و ایالات متحده آزادانه به این دو کشور سفر می کنند.

کانادایی ها واکنش ایالات متحده را در قبال قانونی شدن ماریجوانا، نخستین تکانه در روابط این کشور با جهان بیرون می دانند و انتظار دارند تا قانونی شدن ماریجوانا لطمه یی به اعتبار این کشور وارد نکند.

برشنانظری- کانادا

XS
SM
MD
LG