لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۲

کمیسیون شکایات انتخاباتی ۷ نامزد ولسی جرگه را از فهرست نهایی حذف کرد


کمیسیون شکایات انتخاباتی هفت نامزد ولسی جرگه را از فهرست نهایی حذف کرد.

علی رضا روحانی سخنگوی این کمیسیون روز پنج شنبه در نشست خبری تاکید کرد در صورت بدست آوردن اسناد موثق تا روز برگزاری انتخابات، صلاحیت حذف نام نامزدان را دارند و با تخلف ورزان بربنیاد قانون برخورد می‌کنند.

آقای روحانی به نظارت جدی رسانه‌ها و ناظران انتخابات از پروسه‌های انتخابات تاکید می ورزد و می‌گوید در آن مراکز که ناظران حضور نداشته باشند، رای آن باطل حساب خواهد شد.

در آن مراکز که ناظران حضور نداشته باشند، رای آن باطل حساب خواهد شد.

او افزود:

"این هفت نامزد کسانی استند که از فهرست نهایی حذف شدند و به حیث نامزد در انتخابات حق اشتراک را ندارند، رای که برای این نامزدان به کار می‌رود و یا مربوط آنان است حساب نمی‌شود."

با این حال، روحینا ولی زی نامزد ولایت میدان وردک، عبدالله ساحل نامزد ولایت کندز و غلام نبی ساقی نامزد ولایت غور به علت استعفا ندادن از وظایف رسمی شان، از فهرست نهایی حذف شدند.

این کمیسیون همچنان عبدالرکریم شفق نامزد ولایت فراه که محکوم بوده و در حبس به سر میبرده، حبیب الله غوریانی نامزد از ولایت هرات به علت محکومیت ده ساله به حبس، احمد شاه سادات حسینی از ولایت هرات به علت د اشتن تابعیت خارجی و سمیرا خیرخواه نامزد از ولایت بلخ را به علت تکمیل نبودن سن قانونی‌اش از فهرست نهایی نامزدان حذف کرد.

پیشتر کمیسیون شکایات انتخاباتی ۳۵ تن از نامزدان را به اتهام‌های گوناگون از فهرست نهایی حذف کرده بود.

کمیسیون شکایات انتخابات همچنان از آماده‌گی‌ها برای رسیده‌گی به شکایات در روز برگزاری انتخابات سخن می‌زند و می‌گوید یک کارمند این کمیسیون در هر مرکز رای دهی گماشته شده است.

این کمیسیون همچنان میگوید ۳۱۱ شکایت را در پیوند به تخلف ورزی‌های نامزدان ثبت کرده اند که به ۲۱۴ آن تا کنون رسیده‌گی شده است.

علی رضا روحانی سخنگوی این کمیسیون همچنان می‌گوید نامزدان که در روزهای مبارزات انتخاباتی تخلف ورزی کرده‌اند از ده هزار تا یکصد هزار افغانی جریمه نقدی شده اند.

با این همه، یک روز پیش از این کمیسیون مستقل انتخابات گفته است که، در حال حاضر برای نظارت از روند انتخابات بیشتر از ۴۰۰ هزار ناظر داخلی و ۱۳۲تن از ناظران خارجی ثبت نام کرده اند.

بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان یا "فیفا" می‌گوید پیشتر کمیسیون‌های انتخاباتی برای آنان گفته بودند در میان نامزدان که نام‌هایشان در فهرست حذف درج شده، افراد مطرح نیز شامل استند، اما اکنون دیده میشود که برخورد در پیوند به حذف نامزدان دوگانه صورت گرفته است.

یوسف رشید رئیس اجرایی این نهاد میگوید:

یوسف رشید
یوسف رشید

"کمیسیون های انتخاباتی برای ما گفته بودند که ممکن کسانی هم در فهرست شامل باشند که مانع در برابر انتخابات باشند و افراد خطرناکی استند، اما حال که دیده میشود چنین افراد در میان حذف شده‌گان نیستند و چنین معلوم میشود که این افراد در فهرست بوده اند و اما در حذف نام هایشان برخورد دوگانه صورت گرفته است."

کمیسیون شکایات های انتخاباتی خطاب به نامزدان ولسی جرگه می‌گوید از همین اکنون هرگونه حرکت نامزدان که کمپاین حساب گردد تخلف است و به زیان این نامزدان خواهد بود.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG