لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۷

عبدالله عبدالله دست داشتن مأموریت حمایت قاطع در کشتن جنرال عبدالرازق را رد کرد


رئیس اجرائیۀ حکومت افغانستان پخش شایعات در خصوص دست داشتن مأموریت حمایت قاطع در کشتن جنرال عبدالرازق قوماندان امنیۀ کندهار را آب ریختن به آسیاب دشمن می‌داند.

رئیس اجرائیه حکومت افغانستان شایعات را نادرست می‌خواند که گویا در کشتن جنرال عبدالرازق قوماندان امنیه کندهار مأموریت حمایت قاطع دست دارد.

عبدالله عبدالله به روز دوشنبه «۳۰ میزان ۱۳۹۷» قبل از نشست شورای وزیران در کابل به رسانه‌ها گفت که پخش این گونه شایعات آب ریختن به آسیاب دشمن می‌باشد.

او افزود:

"پخش شایعه که توسط حمایت قاطع این عمل صورت گرفته است، فکر می‌کنم که این آب به آسیاب دشمن ریختن است، دشمن افغانستان کسانی است که از طالب حمایت می‌کند، در هر کشوری به طالب پناهگاه می‌دهد، طالب را توجیه می‌کند، اگر در داخل افغانستان است می‌خواهد جنایت طالب را توجیه بکند او دشمن جنرال رازق، دشمن خانوادۀ وی و دشمن تمام مردم افغانستان است."

عبدالله عبدالله جنرال رازق را دوست نزدیک و فرزند صدیق کشور یاد کرده و گفت که به زودی به کندهار سفر کرده و در مراسم فاتحۀ وی شرکت می‌کند.

این اظهارات پس از آن صورت می‌گیرد که جنرال عبدالرازق قوماندان امنیه کندهار به روز پنجشنبه هفته گذشته در دفتر والی آن ولایت هدف قرار گرفته و کشته شد.

مقامات می‌گویند که یک محافظ والی کندهار پس از آن دست به تیراندازی زد که مقامات محلی آن ولایت در حال بیرون شدن از یک نشست امنیتی بودند.

در این نشست جنرال میلر هم شرکت کرده بود، اما به وی آسیب نرسیده است.

جنرال اسکات میلر پس از این رویداد در صحبت با رسانه‌ها گفت که وی هدف نبوده است.

اما مأموریت حمایت قاطع به رهبری ناتو در یک پیام تویتری به نقل از جنرال میلر نوشته است که وی به خاطر وقوع این رویداد به تمام مردم افغانستان تسلیت می‌گوید.

اما این که در این رویداد قوماندان امنیه و رئیس امنیت کندهار کشته شده، اما به اسکات میلر هیچ آسیب نرسیده است، نزد مردم پرسش‌های را به وجود آورده است و شایعات پخش شده که گویا مأموریت حمایت قاطع در این رویداد دست دارد.

اما حالا رئیس اجرائیۀ حکومت افغانستان این شایعات را نادرست می‌خواند.

آژانس خبری اسوشتید پرس به نقل از دیوید بوتلر یک افسر نظامی امریکایی که حین رویداد کندهار در آنجا حضور داشت می‌گوید که به گونه آشکار، هدف حمله کننده جنرال عبدالرازق بود، اما جنرال امریکایی که در نزدیکی همان جا قرار داشت هدف نبود.

طالبان مسلح مسئولیت حمله را پذیرفته و گفته اند که هدف آن‌ها جنرال عبدالرازق و جنرال اسکات میلر قوماندان ناتو بوده است.

در این حال محمد معصوم ستانکزی رئیس عمومی امنیت ملی افغانستان در یک نشست خبری در کندهار گفته است که پانزده تن در پیوند به قتل جنرال عبدالرازق بازداشت شده و به گفته وی برای انجام این حمله از آنسوی مرز دستور گرفته شده بود.

وی افزوده که بررسی ها ابتدایی بوده و تحقیقات بیشتر در این مورد ادامه دارد.

در این حال غلام سخی مشوانی یک عضو کمیسیون امنیت داخلی ولسی جرگه افغانستان می‌گوید که باید در این مورد بررسی دقیق صورت گیرد.

او افزود:

"این واضح نیست و نیاز است که تحقیق همه جانبه صورت گیرد، هم به خانوادۀ وی و هم به مردم افغانستان معلوم شود که این کار را کی کرده‌است."

آقای مشوانی تأکید می‌کند که هر گاه تحقیق در خصوص این رویداد به گونه درست صورت نگیرد، امکان دارد که در بسیاری از محلات مهم دیگر نیز حوادث مشابه رخ بدهد.

این رویداد در کندهار در حالی رخ داده است که یک روز قبل از آن در هملند ولایت همجوار عبدالجبار قهرمان کاندید ولسی جرگه در دفتر کمپاین انتخاباتی‌اش کشته شد.

گزارش: جاوید حسن‌زاده

XS
SM
MD
LG