لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۱۰:۱۵

دیپلومات: حقوق زنان افغان برای جامعه بین‌المللی، اولویت نخست انتخابات بود


  • وال ستریت ژورنال

روزنامۀ امریکایی وال ستریت ژورنال به وضع تحریم‌ها بر نُه تن از اعضای گروه طالبان و همکاران ایرانی‌شان تمرکز کرده است.

به نوشته روزنامه، این تحریم‌ها به خاطری وضع شده که ادارۀ امریکا این نُه تن را به آموزش و کمک مالی برای یک گروه تروریستی متهم کرده است.

در ادامه آمده که علاوه بر مقام‌های طالبان، دو افسر ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به خاطر همکاری در آموزش جنگجویان افغان، به شمول کودکان متهم استند.

مقام‌های وزارت خزانۀ امریکا گفته اند که دارایی‌های تمامی این افراد در امریکا و کشورهای عضو مرکز هدف‌گیری منابع مالی تروریزم به حالت منجمد قرار می‌گیرند و هر گونه معاملۀ تجارتی با آن‌ها ممنوع قرار داده می‌شود.

در کنار امریکا، عربستان سعودی، بحرین، قطر، امارات متحدۀ عربی، عمان و کویت اعضای این مرکز اند.

افراد تحریم شده از سفر به این هفت کشور نیز ممنوع شده اند.

روزنامۀ وال ستریت ژورنال به نقل از آگاهان سیاسی نوشته که شماری از کشورهای همکار در مرکز هدف‌گیری منابع مالی تروریزم، با نبود ظرفیت و یا اراده سیاسی به خاطر تطبیق تحریم‌ها روبه‌رو اند که در نتیجه مؤثریت این تحریم‌ها زیر سؤال قرار می‌گیرد.

  • نشریه دیپلومات

نشریۀ دیپلومات به شرکت مردم در انتخابات ۲۸ میزان با توجه به نگرانی‌های امنیتی و ادعاهای تقلب، تمرکز کرده است.

به نوشته نشریه، انتخابات شنبه و یکشنبه، به صورت مؤفقانه برگزار شد و یک بار دیگر، تعهد و اعتماد به قدرت دموکراسی و صندوق‌های رأی دهی به اثبات رسید.

در ادامه آمده که با وجود گشایش دیرتر برخی از مراکز رأی دهی، انتخابات مؤفقانه سپری شد و برای شماری از مراکز روز یکشنبه هم برای رأی دهی فرصت بود.

دیپلومات در عین حال از جنگسالاران، شماری از سیاسیون و اعضای فعلی پارلمان افغانستان یادآور شده که فرزندان‌شان را برای رقابت در انتخابات، به میدان آوردند.

دیپلومات: انتخابات شنبه و یکشنبه به صورت موفقانه برگزار شد و یکبار دیگر تعهد و اعتماد به قدرت دموکراسی و صندوق‌های رأی‌دهی به اثبات رسید.
دیپلومات: انتخابات شنبه و یکشنبه به صورت موفقانه برگزار شد و یکبار دیگر تعهد و اعتماد به قدرت دموکراسی و صندوق‌های رأی‌دهی به اثبات رسید.

در فهرست از فرزندان عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری، عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه، حاجی محمد محقق معاون دوم ریاست اجرائیه، گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی، عبدرب رسول سیاف رهبر جهادی و شمار دیگر نام برده شده است.

نشریۀ دیپلومات نوشته که برای تمویل کننده‌های بین‌المللی، حقوق زنان اولویت نخست انتخابات بود، اما تا هنوز این مسئله یک چالش بزرگ برای حکومت افغانستان و نظام سیاسی این کشور دانسته می‌شود.

دیپلومات: فرزندان شماری از جنگسالاران و سیاسیون نیز در رقابت‌های انتخاباتی حضور داشتند.

​حکومت افغانستان ۲۷ درصد از کرسی‌های پارلمان را برای زنان اختصاص داده است، اما نشریه در این‌جا به اهمیت زنان در پارلمان گذشته اشاره کرده و نوشته است، آن نماینده‌ها برای نخستین نامزد در ستره محکمه افغانستان رأی عدم اعتماد داده بودند.

همچنان دیپلومات به یازده نامزد وزیر اشاره کرده که در جریان امسال به پارلمان معرفی شدند و یگانه نامزد وزیر زن رأی اعتماد نگرفت.

دیپلومات: حقوق زنان در افغانستان تا کنون به عنوان یک چالش بزرگ در برابر حکومت افغانستان قرار دارد.
دیپلومات: حقوق زنان در افغانستان تا کنون به عنوان یک چالش بزرگ در برابر حکومت افغانستان قرار دارد.

با این هم، برای نویسنده قابل اهمیت دانسته شده که از میان نامزدان ولسی جرگۀ افغانستان، ۶۴ درصد شان مردان و ۳۴ درصد هم زنان بودند.

دو درصد باقی مانده برای کوچی‌ها، سیکهـ‌ها و هندو های افغانستان اختصاص داده شده است.

به نوشته نشریۀ دیپلومات، انتخابات این هفته به چند دلیل خیلی مهم بود و با اهمیت‌ترین نکته همین است که رأی دهی یک آزمون بزرگ برای افغانستان، در آستانۀ انتخابات ریاست جمهوری دانسته می‌شود، انتخاباتی که قرار است در ماه حمل و پس از شش ماه برگزار شود.

XS
SM
MD
LG