لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۵

اعضای حرکت صلح به هدف بیداری مردم به تمامی ولسوالی‌های افغانستان سفر خواهند کرد


اعضای حرکت صلح‌خواهان می‌گویند برای تحقق صلح و بیداری مردم در آیندۀ نزدیک به تمامی ولسوالی‌ها سفر خواهند کرد.

اعضای حرکت صلح‌خواهان می‌گویند قرار است برای بلند کردن صدای صلح‌خواهی سفرهای منظم به بخش‌های گوناگون کشور انجام دهند و مردم را به مسئولیت‌های شان در برابر صلح متوجه سازند.

بسم‌الله وطندوست سخنگوی این حرکت روز پنجشنبه «۰۳ عقرب ۱۳۹۷» در صحبت با رادیو آزادی گفت که سفرهای‌شان را به این هدف پس از انتخابات آغاز می‌کنند.

بسم الله وطندوست سخنگوی این حرکت
بسم الله وطندوست سخنگوی این حرکت

​آقای وطندوست افزود:

"تا کنون ولایتی که نخست سفر خود را به آن انجام دهیم مشخص نیست، اما این سفرها را به ۳۴ ولایت و آن بخش‌هایی که زیر ادارۀ حکومت استند و یا حضور طالبان و داعش محسوس است، انجام خواهیم داد. کار ما با مردم است با آنان صحبت می‌کنیم و برای آنان این پیام را می‌رسانیم که راه حل جنگ در این است که دیگر از غفلت بیرون شویم و صدای صلح را بلند سازیم."

اعضای حرکت صلح‌خواهان در ماه مبارک رمضان پس از یک حملۀ انتحاری مرگبار که در آن غیر نظامیان جان باختند، سفر شان به ولایات را آغاز کردند و هدف این حرکت فراخوانی مردم، کشورهای منطقه و همسایه‌گان افغانستان به تأمین صلح در افغانستان است.

اعضای این حرکت با پیمودن پنج ولایت با پا به کابل رسیدند، در برابر شماری از سفارتخانه‌ها خیمه‌های تحصن بستند و پس از دو ماه به سوی ولایت بلخ حرکت کردند.

اعضای حرکت صلح‌خواهان می‌گویند به هر بخش از کشور که رسیده اند به باشنده‌گان، طالبان و مقام‌های افغان گفته اند که در جنگ افغانستان سود بیگانه‌گان نهفته است و قربانی این پدیده افغان‌ها هستند.

سخنگوی این حرکت می‌گوید آنان این خواست‌شان را متوقف نساخته اند و با مردم، بزرگان قومی و مو سفیدان در مساجد و مکاتب نشست و صحبت‌های دارند.

شورای عالی صلح افغانستان، از این گونه حرکت‌های مردمی استقبال می‌کند و می‌گوید این کار به تحقق صلح کمک می‌کند.

حاجی عزیزالله دین محمد
حاجی عزیزالله دین محمد

عزیز الله دین محمد معاون این شورا افزود:

"این حرکت‌های مردمی برای آوردن صلح سودمند است و پیام صلح را برای مردم می‌رساند، آنان را به مسئولیت‌های شان در این راستا متوجه می‌سازد، این چنین حرکت‌ها انتظار و امیدواری‌های را نزد مردم به‌میان می‌آورد."

آقای دین محمد از شهروندان کشور می‌خواهد تا با حرکت صلح‌خواهان همکاری کند، در نشست‌های این حرکت حضور داشته باشند و به برنامه‌های اعضای آن در پیوند به صلح گوش فرا دهند.

پیشتر حکومت افغانستان بارها گفته است که برای آغاز گفتگوهای صلح اجماع ملی، منطقه‌ای و جهانی به‌میان آمده‌است و از گروه طالبان خواسته است تا گفتگوهای صلح را بپذیرند.

اعضای حرکت صلح‌خواهان از شهروندان کشور می‌خواهند تا از جنگ دست برداشته و مسئولیت‌شان در برابر صلح افغانستان ادا سازند.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG