لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۴

نگرانی‌ها از افزایش تلفات افراد ملکی در ولایت فاریاب!


طبق آمار رسمی دفتر ساحوی حقوق بشر در ولایت فاریاب بیش از ۵۰۰ فرد ملکی در اثر جنگ بین نیروهای امنیتی و طالبان و انفجار ماین‌های جاسازی شدۀ کنار سرک قربانی شد‌ه‌اند.

حمید الله عظیمی مسئول دفتر ساحوی کمیسیون مستقل حقوق بشر در فاریاب به روز جمعه ۴ عقرب ۱۳۹۷ به رادیو آزادی گفت که بیشترین قربانیان کودکان هستند.

آقای عظیمی این وضعیت را در ولایت فاریاب تکان دهنده خوانده گفت:

"در مجموع آماری که در نزد ما ثبت است ۵۰۸ نفر از افراد ملکی از آغاز سال تا به امروز کشته و زخمی شده‌اند که از جمله مردان، زنان و اطفال می‌باشند."

بگفته مسئولان دفتر ساحوی حقوق بشر در فاریاب بسیاری مناطق این ولایت ناامن شده و هر روز جنگ گسترش می‌یابد.

عبدالکریم یورش سخنگوی پولیس فاریاب نیز می‌گوید تنها در یک ماه گذشته ۴۰ تن از اطفال در اثر انفجار ماین کنار سرک که مخالفین مسلح دولت برای هدف قراردادن نیروهای امنیتی جاسازی کرده بودند، کشته و زخمی شده‌اند.

عبدالکریم یورش سخنگوی پولیس فاریاب
عبدالکریم یورش سخنگوی پولیس فاریاب

آقای یورش در این مورد افزود:

"ما تنها در یک ماه گذشته ۴۰ نفر متضرر داریم که همه‌شان اطفال و کودکان هستند که در اثر انفجار ماین مخالفین مسلح کشته و زخمی شده‌اند."

اما امیر محمد باشنده ولسوالی خواجه سبز پوش فاریاب که خودش همراه با دو پسرش در شفاخانه افغان- ترک شهر میمنه زیر تداویست می‌گوید، آن‌ها در اثر حملات نیروهای هوایی افغان زخمی شده‌اند.

وی افزود:

"تنها ما نیستیم که زخمی شده باشیم همه کشته و زخمی شده‌ها اطفال و بچه‌ها استند که زیر بمباردمان طیاره‌های دولتی کشته و زخمی شدند. ما را طیاره‌های دولتی زدند و خانه‌های ما نیز ویران شد."

ولی مسئولان امنیتی فاریاب این ادعا‌ها را رد نموده می‌گویند که طیاره‌های نیروهای هوایی قبل از عملیات موقعیت را سنجیده و هراس افگنان را مورد هدف قرار می‌دهند نه مردم ملکی را.

باشنده‌گان فاریاب می‌گویند که وضعیت امنیتی در این ولایت رو به وخامت است و هر روز افراد ملکی قربانی بین دو طرف جنگ می‌شوند.

مسئولان دفتر ساحوی حقوق بشر در فاریاب با ابراز نگرانی از این وضعیت می‌گویند، ولایت فاریاب که از دو سال به این‌سو شاهد درگیری‌های شدید بین نیروهای امنیتی و طالبان می‌باشد، تعداد زیادی از افراد ملکی منجمله اطفال جان‌های‌شان را بر اثر انداخت سلاح‌های سبک و سنگین و انفجار ماین‌های کنار جاده از دست داده و یا معلول شده‌اند.

گزارش: عالم رحمانیار

XS
SM
MD
LG