لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۶

انعکاس مطالب مربوط به افغانستان در شماری از روزنامه‌های جهان!


واشنگتن پُست

روزنامه واشنگتن پُست در مورد انتخابات در کندهار مقالۀ را به نشر رسانده‌است.

نویسند در این مقاله در بارۀ انتخابات اخیر در افغانستان و حوادث امنیتی به طور خاص کشته شدن جنرال عبدالرازق قوماندان امنیه پیشین کندهار تبصره کرده، در بخشی از آن می‌نویسد؛ در انتخابات ولسی جرگه در کندهار تا اواخر روز از کدام حادثه بزرگ امنیتی خبر داده نشد.

نویسنده در این مقاله، به صف‌های طولانی مردم در مقابل مراکز رأی‌دهی اشاره کرده گفته است که انتخابات با ناامنی همراه بود.

روزنامه واشنگتن پُست در این مقاله می‌نویسد، ده نامزد انتخاباتی در تمام افغانستان کشته شده و انتخابات در محلات تحت کنترول طالبان از پیش لغو اعلان شده بود.

نویسندۀ مقاله از تأخیر در برگزاری انتخابات ولسی جرگه در ولایت کندهار یاد کرده، اضافه می‌کند که به‌خاطر کشته شدن جنرال عبدالرازق قوماندان امنیه نیرومند پیشین کندهار، انتخابات در این ولایت یک هفته بعد برگزار شد.

طالبان مسئولیت حمله کندهار را بدوش گرفتند.

روزنامه واشنگتن پُست می‌افزاید، کشته شدن جنرال عبدالرازق که مخالف سر سخت طالبان شمرده می‌شد، واکنش‌های را در افغانستان برانگیخت.

به نوشته نویسنده مقاله، مردم به او به چشم قهرمان ملی می دیدند و او را نمونه ثبات کندهار می‌دانستند.

روزنامه واشنگتن پُست در ادامه مقاله می‌نویسد، در حالی‌که در نظر است انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در ماه اپریل سال آینده برگزار شود و مقام‌های افغان و امریکایی در تلاش گفتگوهای صلح با طالبان می‌باشند، بدین‌گونه کشته شدن جنرال عبدالرازق ضعف حکومت افغانستان را برملا ساخته و هم‌چنان عناصر جدید بی اعتمادی را هم در ارتباط به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و هم در پیشبرد پروسه صلح، افزایش داده‌است.

ستارز ایند استرایپس

نشریه استارز ایند استرایپس مقالۀ را در بارۀ شایعاتی به نشر رسانده که پس از مرگ جنرال عبدالرازق در کندهار پخش شده بود.

در شایعات گفته شده که گویا در عقب حمله بر جنرال عبدالرازق دست نظامیان امریکایی نهفته بود.

نشریه ستارز ایند استرایپس می‌نویسد، با آن که طالبان مسلح مسئولیت حمله کندهار را پذیرفتند که در نتیجه آن جنرال عبدالرازق و جنرال عبدالمومن کشته و یک جنرال امریکایی در آن زخمی شد، شماری از کندهاری‌ها به نشریه ستارز ایند استرایپس گفته‌اند که آن‌ها به این باور هستند که این حمله را نظامیان امریکایی طرح‌ریزی کرده بودند.

نشریه به نقل از مقام‌های امنیتی محل در کندهار می‌نویسد، این گونه شایعات را طالبان و کشور همسایه پاکستان در میان مردم پخش می‌کنند.

بگفته نشریه، کشته شدن جنرال عبدالرازق ولایت مهم و استراتژیک مانند کندهار را به چالش‌های تازه مواجه می‌کند.

نشریه ستارز ایند استرایپس می‌گوید، مقام‌های بلند پایه افغان و منابع مأموریت حمایت قاطع این شایعات را بی‌بنیاد خوانده‌اند.

XS
SM
MD
LG