لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۰۱

ولسی جرگه: کمیسیون‌های انتخاباتی باید بر آنچه تعهد بسته بودند عمل کنند


رئیس ولسی جرگۀ افغانستان می‌گوید شهروندان کشور از بهر آن در انتخابات به‌گونه گسترده اشتراک ورزیدند که کمیسیون مستقل انتخابات بر کارگیری از سیستم بایو متریک در روز برگزاری انتخابات توافق کرده بود.

عبدالرؤف ابراهیمی در نشست عمومی روز دوشنبه «۰۷ عقرب ۱۳۹۷» این جرگه از کمیسیون‌های انتخاباتی خواست تا برای شفافیت این روند آنچه به مردم تعهد بسته بودند و روی آن توافق شده بود، عمل کنند.

وی گفت:

"آرزو داریم که کمیسیون مستقل انتخابات و شکایات انتخاباتی بر بنیاد قانون اجراآت کنند و به آنچه برای شفافیت بیشتر انتخابات توافق شده بود عمل کنند تا نتایج انتخابات برای مردم پذیرفتنی باشد."

عبدالرؤف ابراهیمی
عبدالرؤف ابراهیمی

انتخابات ولسی جرگه در ۲۸ و ۲۹ میزان در ۳۲ ولایت کشور برگزار شد، در پنجم عقرب باشنده‌گان کندهار نیز به پای صندوق‌های رأی‌دهی رفتند و رأی‌شان را به صندوق‌ها ریختند.

اما در پیوند به آنچه مشکلات تخنیکی سیستم بایو متریک در روزهای برگزاری انتخابات گفته شده‌است، شکایات‌های بسیاری را به همراه شد.

کمیسیون مستقل انتخابات پس از این شکایات و انتقادها گفت که در شماری از مراکز سیستم بایو متریک درست عمل نکرده و در برخی از مراکز به گونه عمدی از این سیستم هنگام رأی‌دهی کار گرفته نشده‌است که آرای پاک آن مراکز نیز قابل شمارش است.

اما کمیسیون شکایات انتخاباتی گفته‌است آن آرای که بدون استفاده از سیستم بایو متریک به صندوق‌ها ریخته شده پذیرفتنی نیست و باطل اعلام خواهند شد.

در این میان، بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان یا فیفا می‌گوید تقابل و اختلاف دیدگاه‌های دو کمیسیون بر نتایج شمارش آرا پیامدهای خوبی به همراه ندارد و حتی ادامه این اختلاف‌ها روی زمان برگزاری انتخاباتی ریاست جمهوری نیز تأثیر خواهد گذاشت.

یوسف رشید
یوسف رشید

یوسف رشید رئیس اجرایی این نهاد گفت:

"هر دو کمیسیون باید با هم دیگر بنشینند و مشکلات را بررسی کنند و هر دو کمیسیون بر بنیاد حق و صلاحیت های‌شان راه حل این معضل را دریابند، این دو کمیسیون نباید یکدیگر‌ شان را در کنفرانس‌های خبری متهم سازند از این فرصت باز شماری از سیاسیون استفاده سوء می‌کنند."

رئیس ولسی جرگه می‌گوید کمیسیون مستقل انتخابات، احزاب و شورای ملی توافق کرده بودند که در روز برگزاری انتخابات از سیستم بایو متریک کار گرفته شود.

با این همه یوسف رشید تأکید می‌ورزد که با توجه به اوضاع، زمان و شرایط اگر کمیسیون‌ها راه حل این معضل را در نیابند، باور مردم نبست به پروسه‌های انتخابات از میان خواهد رفت و این خود تهدید جدی در برابر مردم سالاری است.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG