لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۳۹

پاکستان می‌خواهد قرضه بزرگ از چین بگیرد


صدراعظم پاکستان به چین رسیده تا قرضه بزرگی را از آن کشور دریافت کند.

بر اساس گزارش‌ها، عمران خان به شی جین پینگ رئیس جمهور چین گفته که کشورش با وضعیت خیلی دشوار اقتصادی روبرو است.

رهبری پاکستان در یک ماه گذشته تلاش دارد، بیشتر از صندوق وجهی بین‌المللی، از کشور های دوست مانند عربستان سعودی و چین قرضه گیرد.

عمران خان برای نخستین بار بحیث صدراعظم پاکستان وارد چین شده‌است.

او که کشورش از نزدیکان و شریکان چین به شمار می‌رود، امروز از وضعیت بد اقتصادی پاکستان در پیکنگ شکایت کرد.

فقط دو ماه می‌شود که عمران خان رهبری پاکستان را پیش می‌برد و در این مدت وضعیت اقتصادی شکنند، نگرانی‌ها را بیشتر ساخته است.

بر اساس گزارش‌ها، از آغاز سال ۲۰۱۸ میلادی ذخایر اسعار خارجی پاکستان، چهل و دو در صد پائین آمده و در حال حاضر به هشت میلیارد دالر رسیده است.

عمران خان روز جمعه در دیدار با شی جین پینگ رئیس جمهور چین گفت که در دو ماه رهبری وی، پاکستان با وضعیت مشکل اقتصادی روبرو شده است.

در این دیدار، رئیس جمهور چین هم گفت که روابط با پاکستان، برای کشورش خیلی با ارزش است و پیکنگ و اسلام آباد در هر شرایط با هم دوستان نزدیک اند.

پیش از چین، عربستان سعودی ماه گذشته به دادن قرضه شش میلیارد دالری برای پاکستان توافق کرده بود.

در عین حال IMF یعنی صندوق وجهی بین المللی در ماه های گذشته از پاکستان خواسته بود تا مذاکرات را برای گرفتن قرضه ها ادامه دهد.

اما رهبری پاکستان بیشتر از IMF به شریکان اینکشور توجه کرده است.

عمران خان صدراعظم پاکستان در آستانه سفرش به چین گفت که برای هر شهروند کشورش، چین بهترین گزینه دوستی است.
Audio:
" اگر یک رابطه وجود داشته باشد که مردم پاکستان آنرا همیشه در زمان نیازمندی شان احساس می کنند و می توانند به یک کشور متکی باشند، چین همیشه آن کشور بوده است. بناء ما روابط خاص با چین داریم. مردم پاکستان همیشه به چین هم مانند یک دوست به دید مثبت نگریسته اند."

در سفر صدراعظم پاکستان به چین، شماری از اعضای کابینه به شمول شاه محمود قریشی وزیر خارجه، او را همراهی می‌کنند.

با آنکه چین و پاکستان روابط خیلی نزدیک دارند و متحد همدیگر در منطقه به شمار می‌روند، انتظار می‌رود اداره جدید پاکستان روی امضای پروژه دهلیز اقتصادی دو کشور به ارزش شصت میلیارد دالر دو باره فکر کند.

پاکستان می‌خواهد در این پروژه بیشتر روی توسعه اجتماعی تمرکز شود در حالی که چین بیشتر به فکر توسعه زیربنا ها در پروژه دهلیز اقتصادی است.

به دنبال دیدار با رهبران چین در پیکنگ، عمران خان به شانگهای خواهد رفت و در سخنرانی برای یک اجتماع تاجران و سرمایه گذاران در آنجا خواهد گفت که دروازه های پاکستان به روی سرمایه گذاری های خارجی گشوده تر از گذشته شده‌است.

XS
SM
MD
LG