لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۹

ایالات متحده امروز شاهد برگزاری انتخابات میان دوره‌ای کانگرس است


تعمیر کانگرس/ واشنگتن
تعمیر کانگرس/ واشنگتن

ایالات متحده امروز شاهد برگزاری انتخابات میان دوره‌ای کانگرس است.

رأی دهنده‌گان برای انتخاب همه ۴۳۵ عضو مجلس نماینده‌گان و از جمله صد عضو سنا برای انتخاب ۳۵ نفر آن‌ها رأی می‌دهند.

نتایج این انتخابات مسیر دو سال باقی ماندۀ دوران ریاست جمهوری دونالد ترمپ را نیز مشخص خواهد ساخت.

دونالد ترمپ
دونالد ترمپ

حزب جمهوری‌خواه اکنون با تفاوت ۲۳ کرسی در مجلس نماینده‌گان و یک کرسی در سنا در کانگرس امریکا اکثریت دارد، اما نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که دموکراتان حداقل در مجلس نماینده‌گان به اکثریت دست خواهند یافت.

با این‌که انتخابات میان دوره‌ای معمولاً شمار کمتری از شهروندان امریکا را به پای صندوق‌های رأی می‌کشاند، اما بر اساس نظرسنجی‌ها انتظار می‌رود تعداد زیاد از واجدین شرایط رأی دهی این بار از حق رأی خود استفاده کنند.

یک نظرسنجی سراسری در چهارم نوامبر، از سوی واشنگتن پُست و شبکه خبری ابک نشان داد که مردم پنجاه درصد دموکرات‌ها را در برابر چهل و سه درصدی جمهوری‌خواهان در مجلس نماینده‌گان ترجیح می‌دهند، اما برخی نظرسنجی‌ها رقابت‌های تنگاتنگ میان نامزدان را نیز در شماری از ایالت‌های این کشور نشان داده است.

با وجود آن که رشد اقتصادی امریکا در ربع سوم سال به ۳،۵ درصد افزایش یافته که نشان دهنده وضعیت خوب است و همچنان میزان بی‌کاری در این کشور در حال حاضر کاهش یافته، اما برخی از پالیسی‌های سختگیرانۀ رئیس جمهور ترمپ می‌تواند موقف حزب دموکرات را در برابر حزب جمهوری‌خواه تضعیف کند.

اگر دموکرات‌ها برندۀ این انتخابات اعلام شوند انتظار می‌رود که قانونگذاران به برخی مسایل مانند مداخلۀ روسیه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ امریکا به گونه جدی بپردازند.

دموکرات‌ها همچنان بر مسایل اخلاقی خواهند پرداخت که شماری از اعضای کابینه رئیس جمهور ترمپ با آن روبه‌رو شده‌اند، بدین معنی که دو سال باقی مانده از ریاست جمهوری دونالد ترمپ به احتمال زیاد تحت شعاع خبر‌های بد قرار خواهد گرفت.

اما اگر جمهوری‌خواهان برندۀ این انتخابات شوند، انتظار می‌رود اصلاحات که اداره ترمپ روی آن تأکید می‌ورزد برای تطبیق آن پافشاری بیشتر خواهد شد که در آن کاهش بیشتر مالیات، محدود ساختن حکومت فدرال و جلوگیری از ورود مهاجرین غیر قانونی شامل اند.

پیش از برگزاری انتخابات میان دوره‌ای کانگرس امریکا، شماری از اعضای حزب دموکرات با احتمال حملات از طریق بسته‌های حاوی مواد انفجاری که به آدرس‌های آن‌ها فرستاده شده بود روبه‌رو شدند.

در جمع دموکرات‌های که به آن‌ها از این بسته‌ها فرستاده شده بود بارک اوباما رئیس جمهور پیشین و هیلری کلنتن وزیر خارجه پیشین امریکا شامل بودند.

مقام‌های امریکایی یک باشندۀ ایالت فلوریدا را به‌خاطر فرستادن این بسته‌های انفجاری متهم شناختند.

گفته شده است که او یکی از هواداران سرسخت رئیس جمهور دونالد ترمپ است.

XS
SM
MD
LG