لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۵

در انتخابات میان دوره‌ای کانگرس حزب دموکرات در مجلس نماینده‌گان اکثریت را کسب کرد


دیروز انتخابات میان دوره‌ای کانگرس امریکا برگذار شد و طوری که پیشبینی می‌شد در این انتخابات حزب دموکرات در مجلس نماینده‌گان اکثریت را کسب کرد، ولی در مجلس سنا جمهوری‌ خواهان جای پای خود را محکمتر ساختند.

نتایج انتخابات میان دوره‌ای کانگرس امریکا در همین دقایق رسماً اعلان می‌شود ولی در نتایج مقدماتی معلوم شده‌است که حزب دموکرات در مجلس نماینده‌گان کانگرس که معادل ولسی جرگه افغانستان است باید ۲۳ چوکی دیگر را بدست می‌آورد که اکثریت را از آن خود کند و قرار معلوم بیشتر از این تعداد را به‌دست آورده و اکنون در مجلس نماینده‌گان دموکرات‌ها در اکثریت قرار دارند.

رهبر دموکرات‌ها در مجلس نماینده‌گان خانم ننسی پیلوسی اکنون شاید رئیس و یا سخنگوی مجلس نماینده‌گان شود.

ننسی پلوسی
ننسی پلوسی

او اظهار داشت که فردا روز دیگری برای امریکا خواهد بود ولی تاکید نمود که در بسیار ساحات با رئیس جمهور دونالد ترمپ که از حزب جمهوری خواه است همکاری خواهد کرد.

در این انتخابات تنها اعضای کانگرس انتخاب نشدند بلکه والیان چندین ایالت هم انتخاب شدند که بازهم بعضی ایالات که والی‌های آنها از حزب جمهوری خواه بودند اکنون دموکرات‌ها در آن تعیین شدند.

در انتخابات میان دوره‌ای یک موضوع دیگر هم مهم است.

این انتخابات در حقیقت یک نوع رفراندوم یا نظر سنجی برای کار دو ساله رئیس جمهور ترمپ هم می باشد.

اشتراک مردم در این انتخابات نشان داد که مردم امریکا می خواستند پیام خود را به حکومت برسانند که به اوضاع سیاسی و اقتصادی کشورشان بی‌توجه نیستند و در تعیین سرنوشت کشور خود فعالانه سهم می‌گیرند.

در این انتخابات بیش از ۴۰ میلیون نفر رای دادند که خیلی بیشتر از انتخابات میان دوره‌ای قبلی می باشد.

نکته دیگری که در این انتخابات قابل توجه است اینست که اولین بار دو زن مسلمان در کانگرس انتخاب شدند یکی الهام عمر که سومالی الاصل می باشد از ایالت مینه سوتا و راشده طالب فلسطینی الاصل از ایالات میشیگان.

و اولین بار جوانترین عضو کانگرس هم که یک دختر می‌باشد به کانگرس راه یافته است.

هرچند امریکا بزرگترین و قدیمترین دموکراسی جهان می باشد ولی بازهم در انتخابات میان دوره‌ای ششم ماه نومبر در این کشور بی‌نظمی‌های وجود داشت در بعضی ایالات از جمله نیویارک وسایل رای دهی در بعضی خوزه‌ها از کار افتاده بودند و مردم باید ساعت‌ها انتظار می‌شدند، صف‌های بسیار طولانی سبب شد که در بعضی حوزه‌ها، رای دهی به موقغ تمام نشود و در چندین ایالات قاضی‌ها دستور دادند که صندوق‌های رای باز نگهداشته شود.

در بعضی جا‌ها مردم ساعت‌ها انتظار ماندند و حتی در صف انتظار خوابیدند تا نوبت به رای آن‌ها برسد.

مشکلات تخنیکی دیگر هم وجود داشت ولی در نهایت مردم امریکا رای خود را دادند و مقامات امنیتی این کشور اظهار داشتند که در این انتخابات مشکلاتی که سبب تقلب در رایگیری شود مشاهده نشده است.

XS
SM
MD
LG