لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۳

پیروزی دموکرات‌ها در مورد سیاست خارجی دونالد ترمپ بی‌اعتمادی را ایجاد کرده‌است


پیروزی دموکرات‌ها برای بدست آوردن چوکی های مجلس نماینده‌گان گانگرس امریکا در انتخابات میان دوره‌ای در مورد سیاست خارجی رئیس جمهور دونالد ترمپ بی‌اعتمادی را ایجاد کرده‌است.

  • امریکا

هرچند طبق سیستم سیاسی امریکا، قوه اجرائیه یعنی قصر سفید در مسایل مربوط به سیاست خارجی بیشترین صلاحیت را دارد، اما وقتی که موضوع مصارف، نظارت بر بودجه جنگ عملیات‌های دیپلوماتیک و استخباراتی مطرح باشد، باید مجلس نماینده‌گان آن‌را تصویب کند در غیر آن کار قصر سفید مشکل می‌شود.

تا حال چون هر دو مجلس کانگرس در دست جمهوریخواهان بود در این ساحه کدام مشکلی ایجاد نشد ولی بعد از این می‌توان انتظار بعضی تغییرات بود.

  • افغانستان

در موضوع افغانستان شاید آنقدر تغییرات بار نیاید چون بعد از وقایع ۱۱ سپتمبر جمهوریخواهان و دموکرات‌ها هردو مشترکاً بطرفداری دخالت نظامی امریکا رای دادند اما در زمان رئیس جمهور اوباما قصر سفید تعهد نمود که آخرین عسکر امریکایی را از افغانستان به وطن برمی‌گرداند، ولی این جنگ هنوز ادامه دارد و پایان آن نا معلوم است.

از سوی هم وقتی که این جنگ آغاز شد یک تعداد اعضای کانگرس و امریکایی های که امروز صاحب نظر هستند در آن وقت در نوجوانی بودند و اکنون تصمیم بدست آنها گذاشته می شود.

چنین معلوم میشود که دموکرات‌ها در موضوع افغانستان بیشتر بر حل غیر نظامی بحران افغانستان تاکید خواهند کرد، البته عملی که حکومت فعلی جمهوریخواه هم به آن توجه کرده و پروسه صلح افغانستان را تقویه می‌کند.

  • روسیه

در رابطه با موضوع الحاق کریمیا از خاک اوکراین به قلمرو روسیه و بحران جدایی طلبی در شرق اوکراین دموکرات‌ها و جمهوریخواهان نظر مشترک دارند و طرفدار دوام تحریم‌ها علیه روسیه می‌باشند.

در کانگرس فعلی دو شخص قدرتمند و مصمم دیگر حضور ندارند.

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنا باب کورکر استعفی داده و رئیس سابق کمیته امور دفاعی مجلس سنا جان مک‌کین که صدای تعیین کننده داشت در ماه اگست وفات کرد.

باب کورکر
باب کورکر

حالا اشخاصی که جای این دو نفر را اشغال می کنند در این بخش باید نظرشان دقیق معلوم شود.

بعضی از دموکرات‌های سنا طرفدار جدی شدن تحریم‌ها علیه روسیه می باشند.

اما در موضوع دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری امریکا و تحقیقات بعدی آن بین دموکرات‌ها و جمهوریخواهان اختلاف وجود دارد.

دموکراتها خواهان ادامه تحقیقات در این مورد می باشند.

  • ایران

در موضوع ایران هم دموکرات‌ها با جمهور یخواهان نظر متقاوت دارند.

دموکرات‌ها در زمان رئیس جمهور بارک اوباما پیمان اتمی قدرت‌های بزرگ را با ایران در سال ۲۰۱۵ امضا کردند، اما رئیس جمهور جمهوریخواه و اعضای کانگرس از این حزب این پیمان را تحت تنقید قرار داده و خواهان فشارهای بیشتر بالای ایران می باشند که رفتار خود را تغییر بدهد نه تنها در رابطه با برنامه های اتمی بلکه به گفته آنها در رابطه با حمایت از گروه های تروریستی و شورش‌ها در شرق میانه.

رئیس جمهور ترمپ در آغاز سال جاری از این توافقنامه خارج شد.

دونالد ترمپ
دونالد ترمپ
  • بروکسل و لندن

ایان باند سفیر سابق بریتانیا در روسیه و ناتو که در پستهای مهم دیگر در وزارت خارجه بریتانیا کار کرده است می گوید انتخابات میان دورای امریکا برای اروپا یک نشانه میباشد که امریکا بکدام سمت حرکت می کند.

مقامات در بروکسل و لندن انتظار دارند که کانگرس نو امریکا قدر متحدان اروپایی خود را بداند و توانایی رئیس جمهور ترمپ را در اخلال کردن روابط دو طرف بحر اتلانتیک محدود بسازد.

در رابطه با عربستان سعودی هم کانگرس نو که در مجلس نماینده‌گان آن دموکرات‌ها اکثریت دارند تفاوتها وجود خواهد داشت.

هرچند امریکا قرار دادهای چند میلیارد دالری نظامی را با عربستان سعودی امضا کرده و عربستان سعودی در متوازن نگهداشتن بازار نفت فعال می باشد، اما موضوع کشته شدن خبرنگار جمال خاشقجی که اقامت امریکا داشت در کونسلگری عربستان سعودی در استانبول و همچنان جنگ یمن و موضوع حقوق بشر از موضوعاتی می باشد که دموکرات‌ها بر آن بیشتر تمرکز خواهند کرد و حتی برای مجازات عربستان سعودی مانع معاملات فروش وسایل نظامی و یا موافقه اتمی عربستان سعودی با امریکا که ریاض خواهان آن می باشد، خواهند شد.

XS
SM
MD
LG