لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۲۴

بازتاب مسایل افغانستان در برخی از روزنامه‌های جهان


  • نیویارک تایمز

روزنامۀ نیویارک تایمز در شمارۀ اخیر خود مقالۀ را در بارۀ چند موردی از بیماری پولیو یا فلج اطفال در افغانستان نشر کرده است.

مقاله زیر عنوان:

"افغانستان مرکز بیماری پولیو، افغان‌ها توقع دارند که این مشکل حل شود." به نشر رسیده است.

مقاله در آغاز، از مدینه یک کودک دو سالۀ افغان یاد کرده که داکتران در کندهار تأیید کردند که او به بیماری فلج مبتلا است.

وزارت صحت عامه می‌گوید، در افغانستان یک میلیون دو صد هزار کودک به واکسین ضد پولیو دسترسی ندارند.

زیرا که آن‌ها در مناطق زنده‌گی می‌کنند که به کمپاین‌های واکسین پولیو به آنجا اجازه داده نمی‌شود.

روزنامۀ نیویارک تایمز در این مقاله می‌نویسد، در برخی روستاهای نا امن در جنوب افغانستان که تعدادی از آن‌ها در کنترول طالبان اند، به کارمندان گروه‌های صحی دولتی اجازه داده نمی‌شود تا واکسین ضد این بیماری را به کودکان زیر پنج سال برسانند.

اما ذبیح‌الله مجاهد که خود را سخنگوی طالبان معرفی می‌کند می‌گوید، آن‌ها جلو گروه‌های کمپاین واکسین پولیو را در مناطق تحت سلطۀشان نمی‌گیرند.

روزنامۀ نیویارک تایمز در ادامۀ مقاله به نقل از ادارۀ بین‌المللی صحت می‌نویسد که می‌گوید هم در سال ۲۰۱۶ و هم در سال ۲۰۱۷ میلادی ۱۲ مورد واقعه پولیو در افغانستان ثبت شده، ولی این موارد در سال ۲۰۱۸ به ۱۹ واقعه رسیده است.

مولوی عبدالرشید عضو یک گروه واکسیناتوران می‌گوید، شماری زیادی از افغانان فقیر و نادار افغان بیشتر نگران این اند که کودکان‌شان شب چه بخورند، از طرف دیگر، خشک‌سالی آن‌ها را به تشویش انداخته و مردم به‌خاطر این‌که در اکثر مناطق چاه‌های آب خشک شده و یا سطح آب در آن‌جا پائین آمده، از تانکرها، آب می‌خرند.

روزنامه از قول مولوی رشید می‌نویسد که می‌گوید، واکسین ضد بیماری پولیو نزد این چنین خانواده‌ها مهم به نظر نمی‌رسد.

افغانستان، پاکستان و نایجریا سه کشور جهان به شمار می‌روند که موارد مثبت پولیو در آن دیده می‌شوند.

  • دی. ان. ای

روزنامه هندی (دی ان ای) در شمارۀ اخیر خود مقالۀ را در مورد پروسه صلح افغانستان و نقش فزاینده برخی کشورها در آن، به نشر رسانده می‌نویسد:

در حالیکه روسیه به مثابۀ بازیکن کلیدی در پروسه صلح افغانستان مطرح شده، طالبان در مسکو با نماینده‌گان شورای عالی صلح افغانستان و برخی از نماینده‌گان دیگر کشورها برای دیالوگ ابتدایی، دور یک میز نشستند.

به نوشتۀ این روزنامه، در نشست مسکو از هند دعوت شده بود، ولی دهلی جدید از اشتراک در این اجلاس ابأ ورزید.

حکومت افغانستان گفت، شورای عالی صلح در نشست مسکو به عنوان نهاد مستقل اشتراک کرده بود.

روزنامه دی ان ای در ادامه می‌نویسد، چند کشور از سال‌هاست که تلاش می‌کنند، از راه تعامل با طالبان نفوذ شان در منطقه را گسترش دهند.

به نظر نویسندۀ مقاله، روسیه با برگزاری کنفرانس بی‌پیشینه در مسکو تلاش کرد تا خود را وارد میدان کارزار دیپلوماتیک پروسه صلح افغانستان کند.

اما روزنامه دی ان ای هندی می‌نویسد:

هند همیشه از نظریۀ حمایت می‌کند که پروسه صلح افغان‌ها باید به رهبری و مالکیت آن‌ها به پیش بُرده شود و حکومت افغانستان در آن دخیل باشد.

XS
SM
MD
LG