لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۰

انتقاد سازمان دیده‌بان حقوق بشر بالای پاکستان به‌خاطر وضعیت معارف در این کشور!


گزارش سازمان دیده‌بان حقوق بشر تحت عنوان "آیا دخترم را تغدیه کنم و یا آموزش دهم - موانع برای آموزش دختران در پاکستان" امروز سه شنبه به نشر رسیده است.

گزارش می‌گوید، آموزش در پاکستان به خصوص برای دختران از اجلاس اُسلو که در این مورد در سال ۲۰۱۵ میلادی، برگزار شده بود، تا کنون کدام بهبودی نیافته است.

در این نشست اعلان شده بود که پاکستان در بین بدترین کشور‌های جهان در بخش معارف قرار دارد.

در گزارش سازمان دیده‌بان حقوق بشر آمده که ۲۲ میلیون کودک به شمول یک-سوم از دختران و ۲۱ درصد پسران دورۀ ابتدایی در پاکستان، به مکتب نمی‌روند.

گزارش، بی‌ثباتی سیاسی، نفوذ نامطلوب اردو در ادارات، سرکوب جامعه مدنی و مطبوعات، شورش‌های خشونت‌آمیز و تشدید تنش‌های قومی و مذهبی را مسئول این امر می‌داند که جامعۀ پاکستان را مختل ساخته و حکومت را در عرضۀ خدمات اساسی به مردم مانند معارف، مانع شده است.

گزارش سازمان دیده‌بان حقوق بشر در ادامه می‌نویسد، عدم توانایی دولت پاکستان برای فراهم‌آوری زمینۀ آموزش و معارف به کودکان موجب ایجاد تعداد زیادی از مکاتب خصوصی در این کشور شده است.

عدم توانایی دولت پاکستان برای فراهم‌آوری زمینۀ آموزش و معارف به کودکان موجب ایجاد تعداد زیادی از مکاتب خصوصی در این کشور شده است.

در حالیکه، خانواده‌ها برای پرداخت پول ماهوار مکاتب فرزندان‌شان قادر نیستند.

در گزارش گفته شده که اکثر مکاتب خصوصی پاکستان شامل نظام تعلیمی نیستند و معلمان با تجربه و مسلکی و برنامه‌های درسی معیاری ندارند.

عدم توانایی حکومت برای فراهم کردن زمینۀ آموزش کودکان همچنان باعث افزایش ایجاد مدارس دینی شده و چنین مراکز آموزشی تنها گزینۀ پدران و مادران برای آموزش کودکان‌شان می‌باشند.

حکومت پاکستان در سال ۲۰۱۶ میلادی گزارش داد که در این کشور حدود ۷ تا ۸ میلیون خانواده که حدود ۶۰ میلیون نفر می‌شود، در فقر زنده‌گی می‌کنند که ۳۰ درصد نفوس کشور را تشکیل می‌دهند.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر یا (هیومن رایتس واچ) در این گزارش همچنان حکومت پاکستان را به خاطر عدم سرمایه‌گذاری در عرصه معارف، انتقاد کرده است.

گزارش خاطر نشان نموده که اسلام‌آباد به سفارش‌های ادارۀ علمی، آموزشی و فرهنگی سازمان ملل‌متحد (یونیسکو) در ارتباط به رهنمایی در باره آموزش و معارف در این کشور، کمتر توجه کرده است.

یکی از مشکلاتی دیگر خانواده‌ها در ارتباط به نفرستادن دختران‌شان به مکاتب نا امنی در پاکستان است.

خانواده‌ها به خاطر خشونت و دیگر جرایم به شمول آزار و اذیت و اختطاف، فرزندان‌شان را به مکتب نمی‌فرستند.

بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ میلادی تعدادی زیادی از مکاتب پاکستان مورد حمله قرار گرفته اند.

گزارش سازمان دیده‌بان حقوق بشر در آخر به حکومت پاکستان مشوره می‌دهد که منابع بیشتر را در زمینۀ آموزش، بکار برد و از این منابع برای مبارزه با اختلافات جنسیتی موجود استفاده کند تا اطمینان بدست آورد که کودکان بیشتری به مدارس با کیفیت، دسترسی پیدا کنند.

گزارش همچنان توصیه می‌کند، اسلام‌آباد باید سیستم معارف کشور را بازنگری کند، با حکومت‌های ایالتی از نزدیک کار نماید و یک برنامۀ ملی عمل را تا سال ۲۰۳۰ میلادی برای پایان دادن ازدواج کودکان خورد سن در کشور، ترتیب دهد.

XS
SM
MD
LG