لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۲۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۸

الکوزی: با تلفات روز افزون نیرو های امنیتی حاکمیت دولت محدود می‌‌‌گردد


کمیسیون امور امنیتی و دفاعی مشرانو جرگۀ افغانستان تلفات بلند نیرو های امنیتی در چهار سال گذشته را برای حکومت وحدت ملی تأسف بار می‌خواند.

کمیسیون امنیتی و دفاعی مشرانو جرگۀ افغانستان می‌گوید، تلفات روز افزون نیرو های امنیتی بر روحیۀ آن نیروهای که در سنگرهای نبرد می‌رزمند، تأثیر بدی برجا می‌گذارد و حاکمیت دولت با این‌گونه تلفات بلند نیروها نیز محدود می‌گردد.

محمد هاشم الکوزی رئیس این کمیسیون روز چهارشنبه «۲۳ عقرب ۱۳۹۷» در صحبت با رادیو آزادی با ابراز نگرانی و انتقاد در این باره گفت:

"این‌که در چهار سال گذشته حدود هشت هزار نیروهای امنیتی کشته شده این نهایت تأسف‌بار است و این بر حکومت وحدت ملی تأثیر نهایت بدی خواهد داشت."

محمد هاشم الکوزی
محمد هاشم الکوزی

این نگرانی‌ها در حالی مطرح می‌گردد که رئیس جمهور غنی در یک سخنرانی ویدیویی برای مخاطبانش در پوهنتون جان هاپکینز گفته است که از سال ۲۰۱۵ میلادی تا کنون ۲۸ هزار و ۵۲۹ تن از نیرو‌ های امنیتی افغانستان جان باخته اند.

غنی گفته است که ۵۸ تن از نیرو‌ های خارجی نیز از همان سال تا کنون در این کشور در رویدادهای گوناگون امنیتی جان باخته اند.

کارشناسان نظامی یکی از علت‌های رقم بلند تلفات نیرو‌ های امنیتی افغان را عدم تجهیز این نیروها آن‌گونه که لازم است، نبود مدیریت درست، ناتوانی در رهبری و عوامل همسان این می‌خوانند.

حی‌گل سلیمان‌خیل یکی از این کارشناسان جنگ افغانستان از بهر آن پیچیده‌تر و سبب افزایش تلفات نیرو های امنیتی شده است که استخبارات کشورهای منطقه هراس افگنان را در افغانستان حمایت‌های گوناگون نظامی می‌کنند.

حی‌گل سلمان‌خیل
حی‌گل سلمان‌خیل

در این میان وزیر دفاع افغانستان می‌پذیرد که با توجه به تهدیدهای دشمنان مردم افغانستان، تجهیزات نظامی نیروهای امنیتی بسنده نیست.

طارق شاه بهرامی که روز چهارشنبه در نشست ولسی جرگه سخن می‌زد گفت که رقم تلفات مخالفان مسلح دولت دو برابر تلفات نیرو های امنیتی است.

با این همه، نصرت رحیمی معاون سخنگوی وزارت داخله افغانستان می‌گوید برای جلوگیری از تلفات نیروهای امنیتی کشور، حمله‌های تهاجمی و تعرضیِ این نیروها در سنگرها افزایش داده شده‌است.

نصرت رحیمی
نصرت رحیمی

او افزود:

"برای این‌که تلفات نیرو‌ های امنیتی کاهش یابد، به عملیات‌های تهاجمی و تعرضی در افغانستان ادامه داده و بر آن افزوده ایم و ۴۰ درصد به این عملیات‌ها افزایش داده شده که با توجه بر این راهکار، حالا در این اواخر در تلفات نیرو های امنیتی کاهش آمده است."

کارشناسان نظامی می‌گویند، برای این که در تلفات نیرو های امنیتی در سنگرها کاهش پدید آید، جامعه جهانی باید نیرو‌های امنیتی افغان را بیشتر و بهتر تجهیز کند، نیروهای امنیتی در بخش هوایی را توانمند سازد و در بخش استخباراتی با آنان بیشتر از هر زمان دیگر کمک‌های لازم کند.

از سوی دیگر رئیس کمیسیون امنیتی و دفاعی مشرانو جرگه تأکید می‌ورزد که حکومت باید در کنار آن که جنگ را باید درست مدیریت کند و به پیش ببرد، برای تحقق صلح نیز تلاش‌های همه جانبه داشته باشد تا به تراژیدی پدیده جنگ در این کشور پایان داده شود.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG