لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۱

علمای دین: در دین اسلام هر نوع تعصب ناروا است


از میلاد با سعادت حضرت محمد (ص) روز چهارشنبه از سوی وزارت حج و اوقاف افغانستان گرامیداشت به عمل آمد.

علمای دین در افغانستان می‌گویند، جنگ‌های جاری، بی‌اتفاقی و بسیاری مشکلات در افغانستان و دیگر کشورهای اسلامی ناشی از عدم توجه به ارشادات پیامبر بزرگ اسلام می‌باشد.

علمای دین این اظهارات را روز چهار شنبه «۲۳ عقرب ۱۳۹۷» در مراسم بزرگداشت از میلاد پیامبر اسلام در کابل بیان کردند.

احمد نور واقف مشاور رئیس اجرائیه گفت، پیامبر اسلام گفته است که انسان از طریق فکر و منطق خود می‌تواند به هر مشکل راه حل مسالمت‌آمیز جستجو کند، اما به‌گفته وی جنگ و مشکلات جاری در جهان و به خصوص کشور های اسلامی نشان می‌دهد که به گفتار و دساتیر پیامبر اسلام احترام نمی‌شود.

او افزود:

"کشور‌های اسلامی امروز در آتش ظلم و برادر کشی می‌سوزند، از شرق میانه تا آسیای مرکزی، از سوریه تا چین و از فلسطین تا افغانستان به مناطق غم مبُدل شده اند، به همین اساس نسبت به هر زمان دیگر برای ما لازم است سیرت پیامبر را عملی کنیم تا بالای این مشکلات موفق شویم."

عالمان دین می‌گویند، پیامبر اسلام در سال ۵۷۱ میلادی در شرایطی دیده به جهان گشود که در جامعه ظلم، تعصب، برادر کشی، خشونت با زنان و بد اخلاقی به اوج رسیده بود، اما حضرت محمد توانست در این راستا مبارزه کند تا مردم را از این مشکلات نجات دهد.

سید محمد شیرزادی رئیس حج و اوقاف ولایت هرات می‌گوید، بر اساس دین اسلام هر گونه تعصب میان مسلمانان ناروا است، زیرا پیامبر اسلام در برابر تعصب مبارزه کرده است.

او افزود:

"صدا بلند کردن به نام پشتون، تاجک، ازبک، ترکمن، عرب و دیگر اقوام تمامش صدای جاهلیت است و از جامعه اسلامی باید از بین برده شود."

اشتراک کننده‌گان در پایان این مراسم برای تأمین صلح در افغانستان و دیگر کشور های جهان دعا کردند.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG