لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۶

عبدالله: برای حاکمیت قانون در افغانستان گام‌های اساسی برداشته شده است


عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه می‌گوید که لوی سارنوالی افغانستان به سوی نیک‌نامی روان است و رهبری حکومت وحدت ملی به پیشرفت سالم قضا باور دارد.

آقای عبدالله روز چهار شنبه «۲۳ عقرب ۱۳۹۷» در کنفرانس ملی تحکیم قانونیت و تأمین عدالت در محلات سلب آزادی گفت اکنون برای حاکمیت قانون در افغانستان گام‌های اساسی برداشته شده‌است.

او افزود:

"از لوی سارنوال و همکاران‌‌شان سپاس‌گذاری می‌کنم که با صداقت و تعهد برای حاکمیت قانون کار کردند و در این اداره تغییر بنیادی را به میان آوردند، اکنون در مقایسه با وضعیت نامناسب گذشته صد در صد تغییر آمده است و این گام‌های است که برای حاکمیت قانون برداشته شده است و کار‌ها به طرف خوبی در حرکت است."

عبدالله عبدالله
عبدالله عبدالله

وی به ارگان‌های عدلی، قضایی و امنیتی هدایت داد که به زنده‌گی و حقوق کسانی توجه جدی کنند که آزادی‌‌شان سلب شده و انتظار عدالت را می‌کشند.

آقای عبدالله افزود که زندان‌ها باید مبُدل به محلات اصلاح شود تا افراد سالم دوباره به جامعه معرفی شوند.

در حالی مقام‌های بلند رتبۀ دولتی در کنفرانس ملی تحکیم قانونیت و تأمین عدالت در محلات سلب آزادی گردهم آمده‌اند که پیش از این گزارش‌های مبنی به بی‌توجهی در زمینۀ حقوق زندانیان و حتی شکنجۀ آنان به نشر رسیده است.

اما آقای عبدالله می‌گوید که نخستین کنفرانس ملی این‌را بیان می‌کند که در زمینۀ رسیده‌گی به زندانیان و محلات سلب آزادی توجه جدی به میان آمده‌است.

بر اساس معلومات که وزیر امور داخله در این کنفرانس بیان کرد، در ۲۲ ولایت افغانستان زندان موجود است و آنان به ۸ زندان دیگر نیز نیاز دارند.

در ۲۲ زندان و محبس در میان هزاران زندانی مرد ۸۱۲ خانم و ۲۰۶ تبعه خارجی نیز موجود است.

  • اما پرسش اینجاست که آیا واقعاً در تطبیق حقوق زندانیان گام‌های اساسی برداشته شده است چنانکه رئیس اجرائیه به آن خوشبین است؟
لعل گل لعل
لعل گل لعل

لعل گل لعل رئیس سازمان حقوق بشری در این باره به رادیو آزادی چنین گفت:

"مقام‌های بلند رتبه دولتی در چشم مردم خاک می‌پاشند یا آنان تلاش می‌کنند قلب مسئولان این دو ادارۀ مهم را بدست بیاورند، آنان تلاش می‌کنند این‌گونه اظهارات را کنند، اما در میدان عملی ما همراه‌شان موافق نیستیم، زیرا بسیاری مشکلات پا برجاست."

آقای لعل می‌گوید که در زندان‌های افغانستان هنوز هم مشکلات جدی موجود است که وقت ناوقت زندانیان در واکنش به آن دست به اعتصاب غذایی می‌زنند.

به‌گفته وی محلات سلب آزادی با کمبودی‌ها از جمله برنامه‌های تربیت، اصلاح، آموزش و سهولت‌های دیگر روبه‌روست.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG