لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۲۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۱۶

افزایش ناامنی‌ها باغداران ولسوالی سانچارک سرپل را خساره مند کرده‌است


سانچارک در ۶۰ کیلومتری مرکز شهر سرپل قرار دارد. این ولسوالی به عنوان عمده‌ترین منطقه تولید کشمش می‌باشد.

شماری از باغداران سانچارک می‌گویند که آن‌ها به دلیل نا امنی‌ها امسال نیمی از محصولات‌شان را از دست دادند.

عبدالمعروف باشنده قریه تیبیر ولسوالی سانچارک صبح روز شنبه ۲۶ عقرب ۱۳۹۷ به رادیو آزادی گفت در کنار مشکل ناامنی در منطقه دوری راه نیز یکی از مشکلات جدی دیگری است که در اثر جنگ و درگیری نیروهای امنیتی و گروه طالبان در مسیر راه‌ها تا رسیدن به بازار، انگور آن‌ها پوسیده شده از بین می‌رود.

معروف که کار و بار صادرات انگور و کشمش را در بازارهای شهر سرپل، مزارشریف و شبرغان می‌کند، می‌گوید هر چند حاصلات انگور نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته اما باغداران امسال در اثر گسترش ناامنی‌ها صدمه زیاد دیدند.

وی گفت:

"ما حاصلات خود را بسیار به سختی به بازار عرضه می‌کنیم. نا امنی، خشکسالی، جنگ و جدل در مسیر راه سبب می‌شود که ما انگور خود را به بازار رسانده نتوانیم موتر در مسیر راه خراب می‌شود ده ساعت ۱۱ ساعت در راه بند می‌مانیم کسی نیست که امنیت ما را بگیرد. از این نگاه ما باغداران بسیار ضرر دیدیم."

از سوی هم مسئولان محلی می‌گویند باغداران از سوی طالبان جریمه نقدی می‌شوند و از نزد آن‌ها اخاذی نیز می‌شود.

نقیب الله دقیق ولسوال سانچارک می‌گوید از این نگاه وضعیت اقتصادی باغداران سانچارک نهایت خراب شده‌است.

ولسوال سانچارک گفت، در مقطعی که باغداران محصولات‌شان را جمع آوری کرده کشمش می‌ساختند به یک باره‌گی طالبان بالای قریه‌ها حملات‌شان را آغاز کردند که آن زمان انگور در تاک بود.

وی گفت:

"حملات طالبان سبب شد که همه مردم قریه‌ها را ترک کرده بیجا شوند همه چیز به شمول حاصلات انگور در اختیار طالبان ماند پس دوباره که مردم به خانه‌های‌شان برگشتند بنام عشر، ذکات و به بهانه‌های مختلف باغداران را جریمه می‌کنند."

پیش از این انگور سانچارک به تمامی ولایات افغانستان صادر می‌شد اما امسال به دلیل ناامنی‌ها و سقوط قریه‌های مهم باغداری این ولسوالی بدست طالبان حاصلات آن صدمه دیده و بر اقتصاد باغداران ضربه محکم زده‌است.

هر چند مسئولان محلی بارها تقاضای راه اندازی یک عملیات پاکسازی از وجود مخالفین مسلح دولت در ولسوالی سانچارک را از مرکز نموده‌اند ولی تا هنوز به وعده‌های داده شده از سوی حکومت عملی نشده‌است.

گزارش: عالم رحمانیار

XS
SM
MD
LG