لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۳

به دلیل کمبود تعمیر در ۵۰ فیصد مکاتب فاریاب، شاگردان در مساجد درس می‌خوانند


به گفته مسئولان محلی در ولایت فاریاب پنجاه فیصد مکاتب در این ولایت بدون ساختمان بوده و شاگردان در زیرخیمه‌ها و در مساجد درس می‌خوانند.

توریالی ژواک رئیس معارف ولایت فاریاب امروز در صحبت با رادیو آزادی می گوید هر چند در این اواخر چند باب تعمیر در اطراف شهر میمنه به بهره برداری سپرده شده‌است اما با آن هم از جمله ۵۵۵ باب مکتب درین ولایت نصب آن فاقد تعمیر می‌باشد آقای ژواک همچنان می‌افزاید کارهای مقدماتی ۳۶ پروژه بخاطر اعمار مکاتب ختم شده است و در آینده نزدیک کارهای عملی آن نیز شروع می‌شود.

توریالی ژواک
توریالی ژواک

او افزود:

"در مجموع تقریباً در حدود ۲۵۰ باب مکتب ما تعمیر دارد و در حدود ۲۴۹ باب مکاتب ما تعمیر ندارند. یعنی ۵۰ فیصد مکاتب ما تعمیر ندارد و در این راستا ما در کوشش‌های بی‌نهایت شب و روز می‌باشیم. انشالله در روزهای نزدیک ۳۶ پروژه کارهای مقدماتی‌اش تکمیل شده و معلومات ابتدایی را به وزارت ارسال کردیم و در آینده هم پروژه‌های را با تفاهم انشکاف دهات داریم."

برعلاوه این معلمان خیالی، تخریب ساختمان مکاتب بسته شدن بروی متعلیمن در ساحات جنگ زده مشکلات عمده مردم فاریاب در سطح معارف گزارش داده میشود.

اما توریالی ژواک که به حیث رئیس معارف این ولایت تازه تقرر یافته است مشکلات در سطح معارف را میپذیرد و از اصلاحات بنیادی آن خبر میدهد.

در همین حال نقیب الله فایق والی ولایت فاریاب که در محفل سنگ بنای دو باب مکتب دخترانه در شهر میمنه سخن میزد از اعمار ساختمان ۲۰۰ باب مکتب در دو سال آینده خبر داد.

نقیب الله فایق
نقیب الله فایق

او افزود:

"آماری که برای ما رسیده در ظرف دو سال ۲۱۰ مکتب در فاریاب اعمار می‌شود باز هم همین اعتماد بین مردم و حکومت کم است می‌گویند که ما لاف مزنیم مه لاف نمی زنیم شندیگی خود را می‌گویم و برای ما تعهد داده‌ شده را می‌گویم باز این‌که نمی‌کنند کار آنهاست اما این تنها از ما نیست دیگر ولایت اما ساخته می‌شود و ما توانسته باشیم از جمع همو چند هزار مکتب چند تایش را اضافی گرفته باشیم این خبری بسیار خوشیست و واقعاً هم در فاریاب تا ۵۰۰ مکتب برای ساخت و ساز نیاز دارد."

والی فاریاب والی فاریاب اعمار مکاتب بربنیاد تعهد رهبری اداره مرکزی به حمایت جامعه جهانی مطابق پلان اتخاذ شده عملی خواهد.

گزارش: اکرام الله کرم

XS
SM
MD
LG