لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۴۹

ولسی جرگه خواهان افزایش حملات تهاجمی برعلیه مخالفان مسلح شد


ولسی جرگه افغانستان خواهان افزایش حملات تهاجمی نیروهای امنیتی برعلیه مخالفان مسلح شده و تاکید کرد که صلح با ضعف بدست نمیاید.

پس از دستور شورای امنیت ملی برای نهادهای امنیتی و دفاعی کشور در خصوص شدت دادن حملات شان بر علیه مخالفان مسلح حالا ولسی جرگه افغانستان تاکید دارد که یکی از راه های حاضر ساختن طالبان مسلح به میز گفتگو افزایش حملات تهاجمی می باشد.

عبدالرؤف ابراهیمی رئیس این جرگه روزشنبه در نشست عمومی گفت که صلح نیاز اساسی مردم افغانستان است و این پدیده از راه ضعف بدست نمیاید.

عبدالرؤف ابراهیمی
عبدالرؤف ابراهیمی

​او افزود:

"صلح از حالت ضعف بدست نمیاید، نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان باید از حالت مدافعه برآمده و حالت تهاجمی را بگیرند تا مخالفین وادار شوند که مستقیماً با حکومت افغانستان وارد مذاکره شود در غیر آن این غیر ممکن است که ما انتظارش را داریم."

رئیس ولسی جرگه همچنان از نیرو های که وارد ولایت غزنی شده‌اند خواست که وارد عمل شوند و عملیات تصفیوی را برای پاک سازی مناطق از وجود مخالفان مسلح آغاز نموده و در ولایات دیگر نیز برعلیه مخالفان مسلح اقدام نماید.

آقای ابراهیمی این سخنان را پس از آن مطرح کرد که شماری از وکلا با ابراز نگرانی از وضعیت امنیتی در کشور گفتند که مخالفان مسلح با سلاح‌های پیشرفته مجهز اند و حکومت نیز باید نیروهای امنیتی افغان را با سلاح های پیشرفته مجهز سازد.

این در حالیست که به تازه‌گی شورای امنیت ملی افغانستان هم‌زمان با تشدید حملات مخالفان مسلح در برخی از مناطق کشور دستور داده است که حملات تهاجمی در جبهات جنگ برعلیه مخالفان مسلح باید افزایش پیدا کند.

این دستور در حالی داده شده است که به اساس گزارش‌ها، اخیراً درگیری میان نیرو های امنیتی و مخالفان مسلح در شماری از ولایات به شمول غزنی شدت گرفته و تلفات نیرو های امنیتی در جبهات جنگ نیز افزایش یافته است.

در این حال وزارت دفاع افغانستان می گوید که نیرو های امنیتی و دفاعی افغانستان در سه ماه گذشته عملیات های تهاجمی را در مناطق مختلف کشور بر علیه مخالفان مسلح افزایش داده‌است.

غفور احمد جاوید سخنگوی این وزارت در مورد افزایش حملات تهاجمی به رادیو آزادی گفت:

غفور احمد جاوید
غفور احمد جاوید

او افزود:

"نیروهای ما عملیات را بیشتر می‌سازد در وضعیت تهاجمی فعالیت های کوماندو، قوت های هوایی و عملیات های خاص اجرا می‌گردد در سه ماه گذشته ما عملیات ها را بیشتر کرده ایم و نظر به هدایت شورای امنیت این عملیات‌ها افزایش می‌آبد."

وی می‌گوید با افزایش عملیات های تهاجمی میزان تلفات مخالفان مسلح افزایش و تلفات نیروهای امنیتی و دفاعی بین ۲۵ تا ۳۰ درصد کاهش یافته است.

تاکید روی حاضر کردن طالبان مسلح به میز گفتگو از طریق افزایش حملات تهاجمی از سوی ولسی جرگه در حالی صورت می‌گردد که زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان از چند ماه تلاش هایش را برای حاضر ساختن طالبان به میز گفتگو از راه مذاکره آغاز کرده و این تلاش‌ها هنوزهم ادامه دارد.

گزارش: جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG