لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۰

امریکا: ایران در مورد سلاح‌های کیمیایی‌اش به سازمان ناظر آن گزارش نداده‌است


نماینده امریکا در سازمان بین المللی منع اسلحه کیمیایی می گوید که ایران در مورد سلاح های کیمیایی اش به این سازمان گزارش نداده است.

کینیت وارد نماینده امریکا در سازمان بین المللی منع اسلحه کیمیایی، ایران را متهم کرده که به این سازمان در مورد سلاح زهری و کیمیایی اش معلومات نداده است.

به گفته وی، ایران با این کار از موافقتنامه های بین المللی سرپیچی کرده است.

کینیت وارد
کینیت وارد

آقای وارد به روز پنجشنبه ۲۲ نومبر هنگام سخنرانی در نشست سازمان بین المللی منع سلاح کیمیایی در هاگ گفت، ایران برنامه را در زمینه تولید مواد کیمیایی فلج کننده اعصاب جهت استفاده در مقاصد تهاجمی نیز دنبال می کند.

وی افزود که ایالات متحده از دیر زمانی نگرانی دارد که ایران برنامه سلاح کیمیایی را حفظ کرده و آن را به سازمان بین المللی منع سلاح کیمیایی نمایان نساخته است.

کینیت وارد همچنان می گوید که ایران انتقال اسلحه کیمیایی در دهه هشتاد به لیبیا را فاش نکرده و این کار را حتی پس از آن هم نکرد که لیبیا در سال ۲۰۱۱ به سازمان منع سلاح کیمیایی اظهار کرد که این اسلحه را در اختیار دارد.

نماینده امریکا در سازمان بین المللی منع اسلحه کیمیایی در ادامه به کشف هاوان ها ، توپ ها و بمب های که در سرگلوله های آنها مواد کیمیایی به کار برده می شود اشاره کرد و گفت ، این ثابت می سازد که ایران در مورد قابلیت های کیمیایی اش به این سازمان گزارش نداده است.

به گفته وی، در صندوق های این اسلحه به زبان فارسی تحریر شده و این ثبوت آشکار است که منابع آن در ایران است.

سلاح کیمیایی لیبیا در سال ۲۰۱۱ پس از آن به دست آمد که معمر قذافی رهبر پیشین این کشور کشته شد.

کینیت وارد بر ایران و روسیه متحد این کشور اتهام وارد کرد که به حکومت بشارلاسد رئیس جمهور سوریه زمینه استفاده از اسلحه کیمیایی را فراهم کرده اند.

ایران تا حال در مورد اظهارات نماینده امریکا در سازمان بین المللی منع اسلحه کیمیایی واکنش نشان نداده است.

XS
SM
MD
LG