لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۵

تاریخ اعلان نتایج نخستین انتخابات ولسی جرگه بار دیگر به تاخیر افتاد


تاریخ اعلان نتایج نخستین انتخابات ولسی جرگه بار دیگر به تاخیر افتاد.

کمیسیون مستقل انتخابات می گوید، از بهر رسیده‌گی درست به شکایات ثبت شده و شفافیت هرچه بیشتر این روند، تاریخ اعلام نتایج نخستین انتخابات ولسی جرگه را به تاخیر انداخته اند.

عزیز ابراهیمی معاون سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات روز جمعه در صحبت با رادیو آزادی گفت که پس از فیصله رهبری این کمیسیون، نتایج نخستین انتخابات ده ولایت را در آغاز هفته آینده اعلام می کنند.

​او افزود:

"کمیسیون برای رسیده‌گی به شکایات، تامین شفافیت، سپردن حق به حق دار، جدا سازی رای های سیاه و سفید، تصمیم گرفت یک اندازه تاریخ نتایج نخستین را با تاخیر اعلام کند، ما تلاش می ورزیم که در آغاز هفته آینده نتایج ابتدایی شماری از ولایات را اعلام کنیم."

بربنیاد تاریخ زمان بندی شده قانون انتخابات، قرار بود نتایج نخستین انتخابات ولسی جرگه در ۱۹ عقرب سال روان اعلام گردد، اما کمیسیون مستقل انتخابات پسانتر اعلام کرد که نتایج نخستین ۲۳ ولایت تا دوم قوس و نتایج نخستین کابل از بهر باز شماری کُل آرای آن تا دهم قوس به تاخیر افتاده‌است.

با این همه، تخطتی‌های انتخاباتی، کارایی نه چندان سیستم بایومتریک، مشکلات در فهرست رای دهنده‌گان و مداخله زورمندان در این روند، از شکایات‌ بنیادین و جدی در برابر انتخابات ولسی جرگه در ۲۸ و ۲۹ میزان و نیز نهم عقرب در ولایت کندهار بوده اند.

از سوی دیگر کمیسیون شکایات انتخاباتی می‌گوید، نزدیک به ۱۲ هزار شکایت را در پیوند به همین تخلف ورزی های روزهای انتخابات ثبت کرده اند که تا کنون به حدود ۱۰ هزار این شکایات رسیده‌گی شده و از همین رو آرای شماری از محل ها باطل اعلام شده‌است.

علی رضا روحانی به رادیو آزادی گفته است که در کنار این، ممکن آرای برخی محل های دیگر نیز باطل اعلام گردد.

بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان یا فیفا می‌گوید، تاخیرهای یکی پس از دیگر در اعلام نتایج نخستین انتخابات ولسی جرگه از باور مردم نسبت به این پروسه می کاهد.

یوسف رشید رئیس اجرایی این نهاد میگوید، در داخل این کمیسیون برخی از مشکلاتِ وجود دارد و ارقامِ رای دهنده‌گان را که این کمیسیون در روز برگزاری انتخابات اعلام کرد، اکنون با انتقال اطلاعات دستگاه‌های بایومتریک به بانک اطلاعاتی کمیسیون دیده می شود که، این رقم به دومیلیون رسیده و کمتر از رقم ارائه شده است.

وسف رشید
وسف رشید

آقای رشید تاکید می ورزد که، کمیسیون از همین رو جرات نتوانته است تا نتایج نخستین انتخابات را اعلام کند.

او افزود:

"کمیسیون از چند جهت با مشکلات روبه‌رو است، نخست این‌که روند انتقال اطلاعات دستگاه‌ها به دیتابیس این کمیسیون پایان نه یافته است، کمیسیون رقم رای دهنده‌گان را بلند خوانده بود و حتا امکان دارد این ارقام تا به یک میلیون کاهش یابد، که کمیسیون برای مردم پاسخِ نخواهد داشت، کمیسیون جرآت و شهامت اعلام نتایج نخستین را ندارد."

آقای رشید می گوید، برای این که اعتراضات مردم را پس از اعلام نتایج نخستین کنترول کرده باشد تا حکومت از این رهگذر ظاهراً با دستاوردِ در نشست جینوا اشتراک ورزد، این روند را به تأخیر انداخته اند.

اما کمیسیون مستقل انتخابات می گوید، این کمیسیون به کارهایش به گونه مستقلانه عمل می کند و برای کسِ اجازه نخواهند داد تا در این کمیسیون مداخله کرده و یا کارهای آنان قربانی هدف های سیاسی گردد.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG