لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۵۱

کمیسیون انتخابات: نتایج ابتدایی ۵ ولایت دیگر امروز اعلام می‌شود


کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید کار نتایج اولیه ۵ ولایت دیگر نیز به پایان رسیده و پس از فیصله رهبری این کمیسیون تا ساعات پایان امروز شنبه اعلام خواهد شد.

ذبیح الله سادات معاون سخنگوی این کمیسیون تأکید می‌ورزد که برای شفافیت و تأمین عدالت این پروسه تأخیر را ترجیح می‌دهند نه سرعت را.

ذبیح الله سادات معاون سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان
ذبیح الله سادات معاون سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان

وی گفت:

"امروز نیز همکاران ما کار می‌کنند تا بتوانیم نتایج ۵ ولایت دیگر را نیز اعلام کنیم، تلاش ما در پیوند به نتایج اولیه ولایات باقی مانده این است که در جریان همین هفته آنرا نیز اعلام کنیم و هر چه زودتر که می‌شود به این روند پایان دهیم."

این کمیسیون هم‌چنان می‌گوید، تا اکنون سه میلیون و یک صد و ۵۶ هزار اطلاعات دستگاه‌های بایومتریک وارد بانک اطلاعاتی این کمیسیون شده‌است و تلاش می‌ورزند تا این روند نیز به پایان رسیده و نتایج ابتدایی دیگر ولایات را نیز در جریان همین هفته اعلام کنند.

کمیسیون مستقل انتخابات پیشتر گفته بود که اعلام نتایج ابتدایی ده ولایت در دوم قوس برای آنان خط قرمز است و تغییری در آن پدید نخواهد آمد.

اما یک روز پیش از این مسئولان این کمیسیون به رادیو آزادی گفتند که از بهر شفافیت هر چه بیشتر این روند اعلام نتایج این ده ولایت به تأخیر افتاده است و در پایان همین روز تنها نتایج ۵ ولایت را اعلام کردند.

دایکندی، فراه، ارزگان، جوزجان و بامیان پنج ولایتی استند که نتایج ابتدایی آن‌ها اعلام شده است.

رئیس کمیسیون مستقل انتخابات، دیروز گفت که برخی مشکلات و چالش‌ها سبب شدند تا کمیسیون نتواند نتایج را به وقت تعیین شدۀ آن اعلام کند.

بر بنیاد تقسیم اوقات کمیسیون انتخابات، قرار بود نتایج ابتدایی انتخابات ۳۳ ولایت به تاریخ نزدهم عقرب اعلام شود و اما این تاریخ به دوم قوس به تأخیر افتاد و کمیسیون گفت که در این تاریخ بدون کابل، نتایج اولیه ۳۲ ولایت را اعلام خواهند کرد.

حال عبدالرؤف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه در نشست عمومی روز شنبه این جرگه گفت که تأخیر در این روند دیگر برای مردم پذیرفتنی نیست.

آقای ابراهیمی از کمیسیون مستقل انتخابات خواست تا با این روند مسئولانه برخورد کند.

عبدالرؤف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه
عبدالرؤف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه

وی افزود:

"لطفاً کمیسیون با مسئولیت در پیوند به اعلام نتایج و پاک سازی رأی سیاه و سفید مطابق تفاهمی‌که میان مردم، احزاب، کمیسیون و دولت به میان آمده در نظر بگیرد، مبادا پس از اعلام نتایج اسناد معتبر در دست نامزدان باشد که از آرای پاک‌ شان نمایندگی کند که این خود در نوع‌اش یک نوع بحران است و برای مردم دیگر قابل قبول نخواهد بود."

در این میان، شماری از ناظران انتخابات می‌گویند، کمیسیون مستقل انتخابات مسئولیت دارد تا بر بنیاد تعهداتی‌که داشته با در نظرداشت شفافیت این روند، نتایج ابتدایی را به وقت و زمان آن اعلام کند.

این ناظران می‌گویند، اگر کمیسیون در کارهایش کوتاه بیاید، این خود به انتخابات ریاست جمهوری تأثیر ناگوار برجا خواهد گذاشت.

نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG