لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۵۴

وزارت اطلاعات و فرهنگ: برای حفاظت از آثار باستانی باید تدابیر ویژه اتخاذ گردد


وزارت‌های اطلاعات و فرهنگ و داخله و دفاع تلاش‌های مشترک را با اداره یونسکو در کابل آغاز کرده‌اند تا با همآهنگی و برنامه منظم مناطق و آثار باستانی این کشور را از آسیب پذیری حفاظت کنند.

نشستِ که به همین منظور روز شنبه ۳ قوس ۱۳۹۷ در کابل برگزار شده بود، حسینه صافی سرپرست این وزارت گفت که افغانستان در ۱۹۵۴ میلادی از بهر حفاظت از آثار و مناطق باستانی‌اش عضویت کنوانسیونِ لاهه را به دست آورده اما به علت جنگ‌های چهل ساله در این کشور، مواد این کنوانسیون به گونه درست عملی نشده‌است.

او گفت مکلفیت‌های نهادهای ذیربط دولتی و اداره یونسکو در نشست امروز مشخص شده است.

وی افزود:

"این یک نشست مشورتی است که ما چگونه می‌توانیم یک پلان عملی بسازیم، ایجاد این پلان برای ما فرصت می‌دهد تا از این آدرس نقش خود را مشخص سازیم که کدام نهاد در چه زمان چه اقدامِ می‌تواند."

بر بنیاد معلومات وزارت اطلاعات و فرهنگ، افغانستان در سال ۱۹۴۸ میلادی عضویت سازمان یونسکو را به دست آورده‌است که تاکنون این سازمان در بخش‌های فرهنگی و آموزشی در افغانستان فعالیت دارد؛ اما کنوانسیون لاهه همان کنوانسیون است که به شمول افغانستان در بخش‌های حفاظت از آثار و مناطق باستانی کار می‌کند.

با این همه، مسعود عزیزی معاون پالیسی وزارت داخله افغانستان در این نشست مشورتی گفت که یک قطعه ۵۰۰ نفری پولیس را از بهر حفاظت از آثار و مناطق باستانی افغانستان گماشته‌اند.

از سوی دیگر، نعمت الله احمدزی رئیس بخش حقوق وزارت دفاع در این نشست گفت که به نیروهای دفاعی تأکید شده است تا هنگام انجام عملیات نظامی و حالات جنگی، حفاظت از آثار و مناطق باستانی را در نظر داشته باشند.

مسئولان وزارت اطلاعات و فرهنگ می‌گویند، به علت جنگ‌های مداوم چهل ساله، تاکنون هشتاد درصد آثار و مناطق باستانی زیانمند شده و حدود ده‌ها هزار آثار باستانی این کشور به بیرون قاچاق شده‌اند.

از سوی دیگر، پتریشیا رئیس اداره یونسکو در کابل می‌گوید، حفاظت از آثار و مناطق باستانی افغانستان، حفاظت از هویت این کشور است و ارزش آن باید در نظر گرفته شود.

وی افزود:

"این ورکشاپ نتیجه اقدامات حکومت در بخش عملی سازی مواد ۱۹۵۴ کنوانسیون لاهه است که آنرا انجام داده است، یونسکو در این بخش تلاش‌های افغانستان را در این زمینه می‌ستاید و از آن حمایت می‌کند."

در این میان، مسئوولان موزیم کابل می‌گویند، درحال حاضر نیز هزاران آثار باستانی افغانستان که سوی قاچاقبران داخلی و بیرونی به کشورهای گونه گون انتقال داده شده‌است، با همه تلاش‌های حکومت افغانستان و یونسکو هنوز این آثار به کشور بازگشتانده نشده‌اند.

نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG