لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۱

وزارت دفاع: استراتژی جلوگیری از تلفات نظامیان افغان نتیجه خوب داده‌است


وزارت دفاع افغانستان می‌گوید که استراتژی جلوگیری از تلفات نظامیان افغان در میدان های جنگ نتیجه خوب داده‌است.

غفور احمد جاوید سخنگوی این وزارت روز شنبه به رادیو آزادی گفت که با تطبیق این استراتژی نیروهای امنیتی افغان در میدان جنگ دست آوردهای خوبی داشته و تلفات زیاد را به مخالفان مسلح وارد کرده اند.

او افزود:

"ما دربسیاری ازمناطق دست آورد خوب داریم ، دربرخی مناطق پوسته های کوچک جمع آوری شده اند وبه بیس های بزرگ مبدل شده اند ،درکل تاثیرگذاری این استراتیژی تا یک اندازه خوب بوده است بخاطر عملی کردن وتقویت آن هنوزهم تلاش میکنیم تا موثریت آن بیشترگردد"

غفور احمد جاوید
غفور احمد جاوید

آقای جاوید میگوید که به اساس این استراتژی در ولایت‌های کندز، غزنی، بغلان و در برخی از مناطق دیگر کشور نیرو های امنیتی افغان عملیات‌ها را موفقانه انجام داده و بسیاری مناطق را از وجود مخالفان مسلح پاکسازی کرده اند.

این در حالیست که وزارت دفاع حدود یک هفته قبل از ساخت استراتژی جلوگیری از تلفات نیروهای امنیتی افغان خبر داده بود.

به اساس معلومات این وزارت، به اساس این استراتژی پوسته‌های کوچک امنیتی با مراکز بزرگ یکجا شده و در حملات تهاجمی نیرو های امنیتی افغان نیز افزایش به عمل می‌آید.

همچنان گفته شده است که در چوکات این استراتژی عملیات‌های کوماندویی و هوایی نیروهای امنیتی افغان در برابر مخالفان مسلح حکومت بیشتر می‌گردد.

وزارت دفاع افغانستان پس از آن از ساخت استراتژی جلوگیری از تلفات نظامیان افغان در میدان‌های جنگ خبر میدهد که چند قبل محمد اشرف غنی رئیس جمهور کشور از کشته شدن ۲۸ هزار نیروهای پولیس و اردو در چهار سال گذشته خبر داد.

پیش از این روزنامه نیویارک تایمز در یک مطلب نوشته بود که تنها از نهم تا پانزدهم نومبر کم از کم ۲۴۲ نظامی افغان کشته شده‌است.

به گفته روزنامه به اساس رقم اعلام شده از سوی رئیس جمهور غنی در هر روز ۲۵ سرباز افغان که در هفته به ۱۷۵ تن میرسند کشته میشوند.

پس از بلند رفتن سطح تلفات نیروهای افغان در میدان‌های جنگ، ولسی جرگه افغانستان چند روز قبل در نشست استجوابیه از وزرای داخله و دفاع خواستند که از هر راه ممکن تلفات نیروهای افغان را کاهش دهند.

هرچند وزارت دفاع افغانستان استراتژی جلوگیری از تلفات نیروهای امنیتی در میدان‌های جنگ را مفید میداند اما عتیق الله امرخیل یکی از کارشناسان نظامی افغان میگوید که این استراتژی تا کنون کدام نتیجه مثبت نداشته است.

عتیق الله امرخیل
عتیق الله امرخیل

"پلان را که اینها طرح کرده اند که از بعضی جا ها پوسته ها را جمع کرده و برخی کارهای دیگر هم انجام داده اند، تاحال کدام نتیجه مثبت نداده است، ابتکار هنوزهم بدست دشمن و طالب است، حمله نخست را آنها انجام می‌دهند، این‌که آنها می‌گویند که ما تعرض میکنیم و دشمن را تعقیب می‌کنیم این چیز تاحال وجود ندارد یعنی هنوز هم آنها حمله می‌کنند این‌ها دفاع می‌کنند."

آقای امرخیل می‌گوید، تا زمانیکه نیروهای امنیتی افغان ابتکار عمل را در میدان های جنگ بدست نگیرند این استراتژی کدام نتیجه نخواهد داشت.

وی میگوید که برای حملات تعرضی نیاز است که ارگان های کشفی و استخباراتی به نیروهای امنیتی افغان معلومات کامل بدهد تا آنها عملیات های شان را بدون دادن تلفات انجام بدهند.

گزارش: جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG