لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۰۵

حلیمی: برخی نهادهای امنیتی چندین ماه اطفال را در توقیف نگهداری می کنند


وزارت عدلیه افغانستان می‌گوید، در جریان مراحل تحقیق اطفال متخلف از قانون با مشکلات مواجه استند که برخی نهادهای امنیتی چندین ماه اطفال را در توقیف نگهداری می کنند.

قاسم حلیمی معین وزارت عدلیه به روز سه شنبه در سمینار تخت نام عدالت برای اطفال با تأکید گفت، نهادهای امنیتی باید اطفال متخلف از قانون را به وقت و زمان آن به مراکز اصلاح و تربیت معرفی نمایند.

او افزود:

"ادارت امنیتی ما در مجموع اطفال را گرفتاری می‌کند، سه الی چهار ماه آنان را نگهدای می‌نمایند و این نگهداشتن اطفال در مراکز غیر اطفال خلاف قانون است.​ بنأ، به مجرد که گرفتار می‌شود و پیش از این‌که به تحقیق می‌روند، دو مرحله در نظر گرفته شود. اول این‌که تعیین سن شوند، دوم حق وکیل مدافع برای شان داده شود."

به گفته وزارت عدلیه افغانستان در این سمینار دو روزه، روی چگونگی بهبود وضعیت اطفال بحث خواهد شد.

وزارت عدلیه افغانستان از نهاد های ذیربط میخواهد تا به وضعیت اطفال که در مراکز اصلاح و تربیت به سر می برند، امکانات بهداشتی را فراهم کند و نیز با اطفال به گونه که قانون ایجاب می کند برخورد نمایند تا حقوق اطفال تامین شود.

آقای حلیمی میگوید که در مراکز اصلاح و تربیت اطفال نگهداری می شوند که به حملات انتحاری مجبور ساخته شده اند.

به گفته وی نهاد های امنیتی برخی اوقات به مراکز اصلاح افراد را می سپارند که دوران کودکی شان به پایان رسیده است و این مراکز به گونه درست نمی توانند به آنان رسیده‌گی کند.

تلاش کردیم در این مورد نظر وزارت داخله را نیز داشته باشیم، اما با تلاش زیاد موفق به بدست آوردن دیده گاه این وزارت نشدیم.

این در حالی است در چوکات وزارت عدلیه به سطح کشور در بیست ولایت مراکز تربیت اطفال وجود دارد که اطفال دارای سن ده سال الی هژده سال در آن تا فرا رسیدن زمان محکمه شان نگهداری می شوند.

هرچند وزارت عدلیه در باره اطفال متخلف از قانون که در مراکز اصلاح و تربیت به سر می برند جزئیات نمی دهد، اما گزارش های وجود دارد که صدها طفل در این مراکز نگهداری می شوند که به اتهام تهدید به امنیت داخلی و خارجی استند.

در عین حال معاون اداره یونسف در افغانستان از اشتراک کننده‌گان این نشست بود، او تأکید می‌کند که به زنده‌گی اطفال توجه جدی صورت گیرد.

او افزود:

"در این بخش موضوع مهم اینست که اطفال متخلف در ارتباط مسائل کوچک به ارگا‌ن‌های عدلی و قضایی سپرده نشوند، امیدوارم استم، توقیف آن یک راه حل آخر باشد."

آقای ستیفن تأکید میکند، موضوع عدالت اطفال یک موضوع مهم است و از حکومت افغانستان خواست در این بخش یک راه حل اساسی را ایجاد کند تا زنده‌گی اطفال بهبود بیابد.

گزارش: فرید حلیمی

XS
SM
MD
LG