لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۲

آیا واقعاً ایران با طالبان اسلحه و تجهیزات نظامی کمک می‌کند؟


وزارت امور داخله افغانستان می گوید، سلاح و تجهیزاتی که امریکا به عنوان شواهد حمایت نظامی ایران از طالبان به نمایش گذاشته، بررسی خواهند شد.

وزارت داخله افغانستان می گوید، ادعاها در باره حمایت نظامی ایران از طالبان و ارائه شواهد از سوی امریکا مبنی بر حمایت ایران از طالبان را مورد بررسی قرار خواهد داد.

نجیب دانش سخنگوی این وزارت روز شنبه به رادیو آزادی گفت، موضوعات مربوط به ادعاها و شواهد در این باره پس از تکمیل بررسی ها با مردم شریک خواهند شد.

نجیب دانش
نجیب دانش

او افزود:

"موضوع دادن اسلحه به طالبان از سوی ایران را به گونه همه جانبه تحقیق می‌کنیم، اگر چیزی آشکار شود که از سوی ایران به طالبان اسلحه کمک شده باشد حتماً این موضوع را با شما شریک خواهیم کرد."

هرچند پیش از این برخی مسئولان محلی در غرب افغانستان چندین بار ادعا کرده اند که ایران با طالبان کمک تسلیحاتی و برخی همکاری‌های دیگر می‌کند اما در این باره تا حال این مقام‌ها اسناد و شواهد ارائه نکرده اند.

اما برایان هوک مشاور ارشد وزارت خارجه‌ی امریکا در امور ایران به تازه‌گی برخی سلاح و مهماتی را به خبرگاران نمایش داده است که به گفته وی ایران به طالبان افغان کمک کرده‌است.

آقای هوک همچنان گفته است که ایران از سال ۲۰۱۷ به این سو طالبان را حمایت و به آنان کمک تسلیحاتی می کند.

سلاح و مهماتی را که مشاور ارشد وزارت خارجه امریکا در امور ایران روز پنجشنبه به نمایش گذاشت شامل کلاشینکوف، راکت های سرشانه‌ای و برخی سلاح های سبک و سنگین دیگر بودند.

تلاش کردیم در این باره نظر سفارت ایران در کابل را داشته باشیم اما موفق نشدیم، اما ایران پیش از این کمک نظامی به طالبان افغان را رد کرده‌است.

در همین حال برخی اعضای کمیسیون امنیت داخلی و امور دفاعی مشرانو جرگۀ افغانستان از جامعۀ جهانی به خصوص ناتو و امریکا می خواهند تا مداخلۀ آشکار ایران در امور افغانستان را مانع شوند.

هاشم الکوزی رئیس این کمیسیون به رادیو آزادی گفت:

هاشم الکوزی
هاشم الکوزی

او افزود:

"ما در گذشته هم گفته بودیم که ایران در افغانستان مداخله می کند، از جامعه جهانی و ناتو می خواهیم جلو کشور های مداخله کننده در امور افغانستان را بگیرند."

از سوی هم برخی کارشناسان روابط بین المللی می گویند، زمانی که اسناد و شواهد در باره ی مداخله ی یک کشور در امور کشور دیگر ارائه شود، شورای امنیت سازمان ملل متحد بر اساس مسوولیت خود باید فشار های جهانی بالای کشور مداخله کننده را افزایش دهد.

ودیر صافی یکی از این کارشناسان در صحبت با رادیو آزادی همچنان می گوید، ایران باید به عنوان یک کشور همسایه از مداخله در امور افغانستان دست بکشد.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG