لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۶

داوود کلکانی: کمک تسلیحاتی ایران با مخالفان مسلح جنگ را تشدید می‌سازد


تصویر از آرشیف رادیو آزادی
تصویر از آرشیف رادیو آزادی

کمیسیون روابط بین الملل ولسی جرگه می‌گوید که کمک تسلیحاتی ایران با مخالفان مسلح دولت افغانستان جنگ در این کشور را تشدید می‌سازد.

پس از آن که امریکا انواع سلاح‌‌های کمک شده ایران با مخالفان مسلح دولت افغانستان را به نمایش گذاشت کمیسیون روابط بین الملل ولسی جرگه می‌گوید که این موضوع بسیار جدی بوده و باید بررسی شود.

محمد داوود کلکانی معاون این کمیسیون می‌گوید که ایران برخلاف منافع امریکا در افغانستان عمل می‌کند و کمک تسلیحاتی‌اش با مخالفان مسلح دولت این کشور نیز به همین هدف است.

داوود کلکانی
داوود کلکانی

آقای کلکانی روز یکشنبه «۱۱ قوس ۱۳۹۷» به رادیو آزادی گفت که حکومت افغانستان باید این مسئله را بگونه همه جانبه تحقیق نماید.

او افزود:

"آنان به شکل از اشکال می‌خواهند که امریکایی‌ها را در افغانستان زمین‌گیر سازند و به منافع امریکا در این کشور ضربه بزنند، اگر کمک های تسلیحاتی ایران با طالبان صورت بگیرد جنگ در افغانستان ادامه می آبد، دولت افغانستان باید در زمینه مداخلات ایران و کشورهای دیگر تحقیقات انجام دهد."

این در حالیست که بر این هوک نماینده خاص امریکا برای ایران به تازه‌گی انواع سلاح‌های را به نمایش گذاشت که به گفته او از سوی ایران در اختیار طالبان و حوثی‌ها در افغانستان و یمن قرار داده شده‌است.

این موضوع سبب نگرانی‌های تازه در افغانستان شده و مهر تائید بر اظهارات در باره همکاری تسلیحاتی ایران با مخالفان مسلح دولت این کشور می گذارد.

اما سفارت ایران در کابل با نشر اعلامیه‌ای گفته که اقدام امریکا مبنی بر نمایش سلاح های کمک شده ایران با طالبان غیر مستند است.

در اعلامیه‌ای سفارت ایران آمده که واشنگتن سعی می‌کند تا با همچو اقدامات افکار عامه در افغانستان را منحرف ساخته و روابط روبه انکشاف میان کابل و تهران را خدشه دار سازد.

این در حالیست که امریکا پس از وضع تحریم بر ایران اعلام کرد که استفاده از بندر چابهار توسط افغانستان مستثنی بوده و شامل این تحریمات نیست.

پیش از این نیز برخی از مقامات محلی افغان در فراه، نیمروز، هرات و هلمند بارها از همکاری تسلیحاتی ایران با مخالفان مسلح دولت افغانستان سخن زده‌اند.

طالبان در این باره به تازه‌گی ابراز نظر نکرده اند اما پیش از این همچو سخنان را بی اساس و شایعه پراگنی خوانده اند.

حالا نجیب دانش سخنگوی وزارت داخله افغانستان می‌گوید که مسئله کمک تسلیحاتی از سوی ایران با مخالفان مسلح دولت این کشور را به‌گونه جدی بررسی می‌کنند.

نجیب دانش
نجیب دانش

او افزود:

"موضوع تسلیحات ایران، این موضوع را همه جانبه بررسی می‌کنیم، هرگاه مواردی باشد و ثابت شود که این تجهیزات از طریق ایران کمک شده حتماً با شما شریک خواهیم ساخت، در حال حاضر نیاز است که این موضوع بگونه همه جانبه تحقیق و بررسی شود."

درین حال خالد پشتون یک عضو کمیسیون امور دفاعی ولسی جرگه می‌گوید که همکاری تسلیحاتی ایران با مخالفان مسلح دولت در ولایات غرب و جنوب غرب افغانستان یک موضوع کاملاً واضح است.

آقای خالد تأکید دارد که در این رابطه به بررسی نیاز نبوده و حکومت افغانستان برای جلوگیری از آن باید هرچه زودتر اقدام کند.

گزارش: نسیم شفق

XS
SM
MD
LG