لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۲۲

باشندگان بلخ از افزایش پرچوی‌های برق شکایت دارند


باشندگان ولایت بلخ از افزایش پرچوی‌های برق در شهر مزارشریف اطراف آن شکایت داشته مسئولان ریاست بلخ برشنا را در اجرای امور کاری‌شان به غلفت وظیفوی متهم می‌کنند.

آنان می‌گویند که هر چند برق شهر مزارشریف برق وارداتی از ازبکستان می‌باشد و از این شهر به مرکز (کابل) و سایر ولایات کشور انتقال شده‌است، اما در بلخ نسبت به سایر ولایات هم قیمت صرفیه برق بلند است و هم در جریان ۲۴ ساعت ۱۲ ساعت پرچوی دارد.

دو تن از باشندگان مزارشریف در رابطه چنین شکایت دارند:

" اسم من غلام سخی است از ساکنان منطقه گذر کلکین شهر مزارشریف، با فرا رسیدن فصل سرما در مزارشریف پرچوی‌های برق ما افزایش یافته، در یک شبانه روز ما حدود دوازه ساعت برق نداریم و ریاست برشنا هم به مشکل ما بی‌توجه است."

" من عزیز الله استم از کارته آریانا مزارشریف، پرچوی‌های برق در این‌جا بسیار زیاد شده‌است، قیمت برق هم فی کیلوات ۶.۵ افغانی است در حالی‌که در کابل و دیگر ولایات که از بلخ برق شبکه رسانی شده فی کیلوات ۳ یا هم ۴ افغانی است."

با این حال مسئولان ریاست بلخ برشنا نیز با تأیید شکایات مردم از افزایش پرچوی‌های دوامدار در شهر مزارشریف می‌گویند که برق وارداتی ازبکستان به بلخ و سایر ولایات کمتر از مقداری است که به آن نیاز است.

نسیم گنجی رئیس اداره برشنا در بلخ به رادیو آزادی گفت که برق وارداتی از ازبکستان به بلخ و سایر ولایات در حدود ۴۰۰ میگاوات است که نیازمندی دو برابر اضافه تر از این مقدار است.

آقای گنجی فرا رسیدن فصل سرما را به دلیل افزایش مصرف برق عامل دیگر برای بیشتر شدن پرچوی‌های برق در مزارشریف عنوان می‌کند.

وی در این باره گفت:

"برق وارداتی از کشور ازبکستان کمتر از مقدار برقی است که ما به آن نیاز داریم و دوم این‌که فصل زمستان آغاز شده‌است و مصرف برق بالا رفته‌است به همین دلیل توزیع برق نیز با در نظر داشت پرچوی سهمیه بندی شده‌است."

این در حالیست که تاجران و فابریکه داران نیز افزایش در پرچوی‌های برق مزارشریف را عاملی برای کاهش سطح فعالیت‌های اقتصادی خود دانسته و خواهان رسیدگی به این مشکل هستند.

مجیب الرحمن حبیب زی

XS
SM
MD
LG