لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۱

امیداوری سپیدار برای ایجاد سهولت در صدور ویزۀ پاکستان تا هفته آینده!


آرشیف
آرشیف

پس از جان باختن یک کودک در برابر قونسلگری پاکستان در ننگرهار که علت آن ازدحام بیش از حد شهروندان برای گرفتن ویزه آن کشور گفته شد، اکنون رئیس اجرائیه افغانستان می‌گوید پس از این رویداد مشکل در صدور ویزۀ پاکستان برای شهروندان افغانستان به یک معضل جدی مبدل شده و از بهر حل آن تلاش‌ها ادامه دارند.

فریدون خوَزون معاون سخنگوی ریاست اجرائیه روز سه‌شنبه «۱۳ قوس ۱۳۹۷» در صحبت با رادیو آزادی گفت که آقای عبدالله عبدالله این موضوع را به بررسی گرفته و به وزارت خارجه افغانستان دستور داده‌است تا در این باره با سفیر پاکستان در کابل گفتگو کرده تا سهولت‌های در اخذ ویزه آن کشور پدید آید.

فریدون خوَزون
فریدون خوَزون

وی گفت:

"این موضوع برای ما بسیار مهم است، در چنین اوضاع که هموطنان ما به شمول زنان و کودکان به ساعت‌ها در برابر سفارت و قونسلگری پاکستان منتظر می‌مانند و کار شان نمی‌شود این برای ما پذیرفتنی نیست، ما آرزو داریم که وزارت خارجۀ افغانستان این موضوع را با سفارت آن کشور در کابل تعقیب کند تا برای آن یک راه حل دریابد."

آقای خوَزون می‌گوید، امید بر آن است که تا هفته آینده در صدور ویزه از سوی پاکستان سهولت پدید آید، اما تأکید می‌ورزد که اگر این مشکل هم‌چنان محسوس باشد افغانستان روی راه بدیل آن فکر خواهد کرد.

در چند ماه گذشته دیده شده‌است که پاکستان در صدور ویزه‌اش در کابل و ننگرهار محدودیت‌های را وضع کرده‌است.

تلاش کردیم در این باره دیدگاه سفارت پاکستان را نیز داشته باشیم، اما به تماس‌های ما پاسخ داده نشد.

با این همه، عبدالرؤف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه نیز در نشست عمومی این جرگه معضل در صدور ویزۀ پاکستان برای شهروندان کشور را نگران کننده خوانده و به کمیسیون روابط بین‌الملل این جرگه وظیفه سپرده‌است تا این مشکل را بررسی کند.

در این میان، شماری از شهروندان که روزها برای اخذ ویزه در برابر سفارت پاکستان در کابل و قونسلگری این کشور در ننگرهار انتظار کشیده‌اند تا ویزۀ آن کشور را به دست آورند می‌گویند، به علت ازدحام درخواست کننده‌گان ویزه تا کنون موفق نشده‌اند.

حالا پرسش این‌جاست که با وجود این همه چالش‌ها در اخذ ویزه چرا شهروندان کشور بیشتر تلاش دارند به پاکستان سفر کنند؟

ارشیف
ارشیف

راحت گل زیارمل یکی از فعالان مدنی در این باره می‌گوید:

"خدمات صحی در پاکستان نسبت به افغانستان سهل، کم هزینه و معیاری است، شماری از افغان‌ها در آن کشور کار و بار دارند، شماری‌شان آن‌جا بسته‌گان خود را دارند این عوامل سبب شده‌است تا بیشتر شهروندان در برابر سفارت آن کشور روزانه صف بکشند که سبب ازدحام نیز شده‌است."

او می‌گوید، پاکستان نیز به آن شمار از افرادیکه ضرور است ویزه نمی‌دهد که این خود سبب ازدحام شهروندان در برابر سفارت و قونسلگری آن کشور شده‌است.

زیارمل از حکومت خواست تا از بخش ارائه خدمات صحی سهولت‌های را پدید آورد تا دیگر شهروندان کشور برای رفتن به کشورهای بیرونی از بهر درمان نیاز نداشته باشند، زیرا به‌گفته او سالانه از این رهگذر میلیون‌ها افغانی هزینه می‌شود.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG