لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۱

مشرانو جرگه: در اظهارات حکومت و نمایندۀ خاص امریکا برای صلح همآهنگی وجود ندارد


مشرانو جرگه افغانستان می‌گوید که در اظهارات حکومت این کشور و نمایندۀ خاص امریکا برای صلح همآهنگی وجود ندارد.

هم‌زمان با افزایش تلاش‌های صلح مشرانو جرگه افغانستان دوگانگی در دیدگاه حکومت این کشور و زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ خاص امریکا برای صلح افغانستان را نگران کننده می‌داند.

برخی از اعضای مشرانو جرگه در نشست عمومی روز سه شنبه «۱۳ قوس ۱۳۹۷» این جرگه در این باره گفتند که حکومت افغانستان و امریکا باید در موضوع صلح همآهنگ به پیش بروند.

فضل هادی مسلمیار رئیس این جرگه پس از ابراز نظر سناتوران گفت که آنان از روند صلح پشتیبانی می‌کنند، اما در این پروسه باید به نظریات اعضای شورای ملی نیز وقعی گذاشته شود.

فضل هادی مسلمیار
فضل هادی مسلمیار

او افزود:

"از رفت و آمد زلمی خلیل‌زاد و گفتگوهای صلح حمایت می‌کنیم و به آن متعهد هستیم، در رابطه به سخنانی که سناتور صاحبان مطرح کردند می‌گویم که صلح نخستین و آخرین راه نجات از جنگ است، اما برای ما باید در این پروسه سهم داده شود تا در میکانیزم و بحث‌های جاری صلح شریک باشیم."

این سخنان در حالی بیان می‌شود که زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ ویژه امریکا برای صلح افغانستان دو هفته پیش پس از مذاکرات با طالبان در قطر ابراز امیدواری کرده بود که پیش از انتخابات ریاست جمهوری در این کشور توافق صلح صورت بگیرد.

در عین حال محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان هفته گذشته در کنفرانس ژینو گفت که برای توافق صلح، روند مصالحه و ادغام طالبان در جامعه سیاسی و پروسه دموکراتیک پنج سال تعیین شده‌است.

پیش از این عبدالحکیم منیب یک عضو بورد مشترک صلح گفته که در تلاش‌های صلح آقای خلیل‌زاد ابهام وجود دارد.

در این حال سیما سمر رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در نشستی در کابل گفت که برای جلوگیری از ایجاد فاصله میان مردم و حکومت، مردم باید از پیشرفت‌های صلح آگاه باشند.

سیما سمر
سیما سمر

او افزود:

"هر پروسه را که ما برای صلح در نظر می‌گیریم باید اکثریت مردم در باره آن در جریان قرار گیرند، کم از کم ۷۰ درصد معلومات باید با مردم در میان گذاشته شود و مردم باید بدانند که چه جریان دارد، بدون آن هر اقدام فاصله میان مردم و حکومت را به میان خواهد آورد."

اما مقامات افغان می‌گویند که در روند صلح به همه نگرانی‌های مردم توجه شده است.
سرور دانش

​سرور دانش معاون دوم رئیس جمهور در نشست در کابل در این مورد چنین گفت:

"با توجه به این نگرانی‌ها چهارچوبی که از سوی حکومت به ویژه رئیس صاحب جمهور ساخته شده همه این نگرانی‌ها در آن گنجانیده شده است، در این طرح دستآوردهای ۱۸ سال گذشته در نظر گرفته شده و بر مصونیت حقوق بشری و حقوق اساسی تأکید شده است."

مشرانو جرگه و کمیسیون حقوق بشر افغانستان در حالی این نگرانی‌ها را مطرح می‌کند که زلمی خلیل‌زاد روز سه شنبه بار دیگر به پاکستان رسید و توقع می‌رود که این سفر وی در زمینۀ آغاز گفتگوهای صلح میان حکومت افغانستان و طالبان نتیجه‌بخش باشد.

گزارش: نسیم شفق

XS
SM
MD
LG