لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۰

عربستان امیر قطر را برای شرکت در اجلاس سالانه شورای همکاری خلیج دعوت کرد


امیر قطر
امیر قطر

سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان سعودی، امیر قطر را دعوت نموده است که در اجلاس سالانه سران کشورهای شورای همکاری خلیج در ریاض، اشتراک نماید.

نظر به گزارش خبرگزاری رسمی قطر، به امیر این کشور تمیم بن حماد الثانی دعوتنامه عربستان سعودی رسیده است.

  • اما تا حال معلوم نیست که امیر قطر در این اجلاس که روز یکشنبه برگزار می شود اشتراک خواهد کرد یا خیر؟

عربستان سعودی در حالی از قطر برای اشتراک در نشست شورای خلیج در ریاض دعوت می کند که روابط این دو کشور خیلی تیره بوده و این اختلافات شورای شش عضوی خلیج را متأثر ساخته است.

این هم گفته نشده است که قطر مقامات خود را به چه سطح در این نشست که تحلیل گران می گویند، کدام پیشرفت دیپلوماتیک را به دنبال نخواهد داشت، می فرستد.

عربستان سعودی، امارات متحده عرب، بحرین و از کشورهای غیر خلیج مصر تعزیرات دیپلوماتیک، تجارتی و ترانسپورتی را از جون سال ۲۰۱۷ میلادی بر قطر وضع کردند و این کشور را متهم نمودند که از تروریزم حمایت می کند.

اما قطر این ادعا‌ها را رد می کند.

این تحول در نتیجه میانجیگری کویت و تلاش‌های ایالات متحده امریکا که می خواهد کشور‌های خلیج در برابر ایران متحد باشند، صورت گرفته است.

در اجلاس سال قبل این شورا که در کویت برگزار شده بود، رهبران بلاک کشورهای خلیج که از عربستان حمایت می کنند، در آن سهم نگرفتند و در عوض وزرای خارجه و معاونان صدراعظم این کشور‌ها اشتراک کرده بودند.

دعوت پادشاه عربستان سعودی یک روز پس از آن صورت می گیرد که قطر به طور ناگهانی اعلان کرد از سازمان کشور‌های صادر کننده نفت اوپک خارج می شود.

به نوشته خبرگزاری رویترز خروج دوحه از اوپک، در میان دیپلومات‌ها و تحلیل گران، این دیدگاه را تقویت بخشید که احتمال کدام راه حل کوتاه مدت در اجلاس سران در ریاض بدست نخواهد آمد.

محجوب زیوری رئیس مرکز مطالعات خلیج در پوهنتون دوحه گفت:

"من اطمینان دارم که این نشست کدام تغییر را در روابط این دو کشور به میان نمی آورد."

عربستان سعودی و امارات متحده عرب به تکرار گفته اند که اختلافات بین آنها و قطر در اولویت‌شان قرار ندارد.

قطر در نشست اتحادیه کشور‌ها عرب در ریاض در ماه اپریل کدام مقام ارشد خود را نه فرستاد.

قطر، امارات متحد عرب، عربستان سعودی، بحرین، کویت و عمان اعضای شورای کشور‌های همکاری خلیج اند.

این شورا در سال ۱۹۸۰ میلادی اساساً برای حمایت از یک دیگر در برابر دو همسایه بزرگ آن ها ایران و عراق ایجاد شد، اما با مرور زمان اختلافات در میان این کشور‌ها نقش این شورا را در مسایل منطقوی زیر شعاع قرار داد.

XS
SM
MD
LG