لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۸

برای نخستین بار مرکز دولتی حمایت از کودکان در افغانستان افتتاح شد


ارشیف
ارشیف

برای نخستین بار مرکز دولتی حمایت از کودکان در افغانستان افتتاح شد.

وزارت کار و امور اجتماعی برای حفاظت و حمایت از کودکان یک مرکز را در کابل افتتاح کرد.

فیض الله ذکی وزیر کار و امور اجتماعی افغانستان روز پنجشنبه در این مراسم گفت که نیاز بود برای کودکان متضرر مرکز موجود باشد که از سوی دولت حمایت شود.

فیض‌الله ذکی
فیض‌الله ذکی

​او افزود:

"هدف از ایجاد این مرکز اینست، کودکانی که دور از خانواده‌شان اند یا از خانه فرار کرده یا با خشونت روبه‌رو اند با توجه به موارد فوق باید مرکز موجود می بود که تحت مواظبت و حمایت دولت باشد تا کودکان به زنده‌گی عادی‌شان برگشت نمایند و بلاخره دوباره با خانواده‌شان یکجا شوند."

این مرکز در همکاری با آن عده از جوانان پوهنتون کابل ایجاد شده که در بخش حمایت و پرورش کودکان تحصیل کرده‌اند.

در مرکز حمایت و محافظت کودکان، به گونه موقت برای ده روز کودکان نگهداری می شود که براساس معلومات وزارت کار و امور اجتماعی در این مدت کودکان برای زنده‌گی کردن با خانواده‌شان آماده شوند.

وزیر کار امور اجتماعی گفت که این مرکز ظرفیت نگهداری ۱۵۰ کودک را دارد.

به گفته آقای ذکی، در سال ۱۳۹۸ به ارزش ۷۰۰ هزار دالر امریکایی هشت مرکز حمایت و حفاظت از کودکان در سراسر کشور ایجاد خواهد شد که بودجه آن برای تصویب به شورای ملی نیز فرستاده شده‌است.

بر اساس معلومات این وزارت، اکنون در سراسر کشور ۳۰ مرکز حمایت و حفاظت کودکان موجود است که ۲۴ آن در کابل و متباقی در ولایت دیگر است که ۱۵ مرکز ۲۴ ساعت و ۱۵ دیگر آن دوازده ساعت باز اند که همه‌شان خصوصی اند.

اداره جهانی حمایت از کودکان افغان یا سیف د چلدرن پیش از این گفته است که در افغانستان ۳.۷ میلیون کودک از آموزش بی‌بهره است که ۲.۱ میلیون آن مشغول کار‌های شاقه اند و در مجموع ۶ میلیون کودک با خطر ربروست.

از سوی هم مجیب لحاظ رئیس پرورشگاه کودکان بی سرپرست افغان یا اسرا در صحبت با رادیو آزادی از این اقدام وزارت کار امور اجتماعی استقبال کرد و افزود که دولت باید برای بهبود زنده‌گی کودکان افغان اقدامات اساسی را روی دست گیرد.

او افزود:

"تنها ایجاد مراکز کافی نست، کار اساسی اگاهی دهی برای کودکان است در زمینه رفتن به مکتب، مشوره با والدین و رفتار خوب با استادان است."

آقای لحاظ همچنان گفت، حکومت در کنار ایجاد همچو مراکز باید در زمینه بلند بردن ظرفیت های اموزشی و امکانات بهتر برای کودکان نیز توجه جدی کند.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG