لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۳

امریکا برنامه را طرح می‌کند، تا کشتی های جنگی این کشور به بحیره سیاه اعزام شوند


ایالات متحده امریکا برنامه را طرح می کند، تا کشتی های جنگی این کشور به بحیره سیاه اعزام شوند.

این حرکت در حالی صورت گرفته است که تنش های موجود بین اوکراین و روسیه در حالت اوج آن قرار دارد.

شبکه تلویزیونی "سی. ان. ان" پنجم دسمبر گزارش داد که مقامات نظامی امریکایی از وزارت خارجه این کشور خواسته اند تا به ترکیه در مورد پلان احتمالی عبور کشتی های رزمی نیروهای بحری امریکا از تنگه بسفور (Bosphorus) و داردانل (Dardanelles) اطلاع داده شود.

تنگه بسفور (Bosphorus)
تنگه بسفور (Bosphorus)

​این گذرگاه ها، بحیره سیاه را با بحیره مدیترانه وصل می کنند و کشتی های تجارتی و نظامی با عبور از آن بین بحیره سیاه و مدیترانه تردد می کنند.

براساس یک توافق که ده‌ها سال قبل صورت گرفته است، کشورهای که با بحیره سیاه هم ساحل نیستند، برای عبور ترانزیت کشتی های شان از تنگه بسفور (Bosphorus) و داردانل (Dardanelles) باید پانزده روز قبل به ترکیه اطلاع دهند.

دو مقام امریکایی که از افشای نامشان خودداری شده است به شبکه تلویریونی سی. ان. ان گفته اند، این پلان نهایی نشده است و اطلاع قبلی به ترکیه زمینه تحرکات کشتی ها را برای نیروهای بحری امریکا در آن منطقه فراهم می کند.

کایل رینیس (Kyle Raines) یک سخنگوی ناوگان ششم ایالات متحده امریکا به شبکه تلویریونی سی. ان. ان گفته است، ما بطور عادی برای تامین امنیت از طریق حضور ناوگان ششم امریکا در آب ها و فضای بین المللی بحیره سیاه عمل می کنیم.

به گفته کایل رینیس، ایالات متحده امریکا بر اساس قوانین بین المللی حق عمل آزاد را برای خود حفظ می کند.

از پلان اخیر امریکا در زمینه اعزام کشتی های رزمی به بحیره سیاه در حالی گزارش داده شده است که تنش های شدید در مورد برخورد ۲۵ نومبر که نیروهای بحری روسیه کشتی های جنگی و ۲۴ دریا نورد اوکراینی را اسیر گرفتند، بین روسیه و اوکراین ادامه دارد.

روسیه همچنان دسترسی اوکراین را به بحیره آزوف و بندر مهم تجارتی مریوپل (Mariupol) محدود ساخته است.

XS
SM
MD
LG