لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۲۶

هدف سفر هیئت دفتر قطر طالبان به پاکستان چیست؟


حکومت افغانستان می‌گوید که سفر هیئت دفتر قطر طالبان به پاکستان نشان دهنده این است که اسلام آباد با این گروه روابط نزدیک دارد.

همزمان با نشر گزارش‌ها در باره سفر هیئت دفتر قطر طالبان به اسلام آباد مقامات افغان می‌گویند که این کار نشان دهنده روابط میان پاکستان و گروه طالبان است.

فریدون خوزون معاون سخنگوی ریاست اجرائیه افغانستان می‌گوید که آنان همواره گفته اند که پاکستان بر طالبان نفوذ دارد و از این گروه به نفع خود سود می‌برد.

فریدون خوځون
فریدون خوځون

آقای خوزون روز پنجشنبه در این مورد به رادیو آزادی گفت:

"پاکستان نفوذی زیادی بر طالبان دارد، پاکستان همواره از طالبان برای سیاست خارجی اش منحیث ابزار استفاده کرده است. اما ما امیدوار هستیم که طالبان پس از این در مورد صلح افغانستان فکر کنند و تلاش های که در رابطه به صلح آغاز شده با آن همآهنگ شوند و به روند صلح لبیک بگویند."

این در حالیست که گزارش ها در مورد سفر یک هیئت طالبان از دفتر قطر این گروه به اسلام آباد به نشر رسیده است.

در عین حال روزنامه خیبر چاپ پاکستان گزارش داده که این هیئت طالبان با مقامات پاکستانی دیدارهای پنهانی نیز داشته است.

طالبان به گونه رسمی تا هنوز در این مورد ابراز نظر نکرده اند اما خبرگزاری اسوشیتد پریس گفته که این هیئت چهار عضو دارد.

در این حال یک منبع طالبان که نخواست نامش افشا شود به رادیو آزادی گفته که این هیئت پنج عضو دارد و به هدف مشوره در باره صلح با رهبر طالبان به پاکستان سفر کرده است.

از سوی هم داوود کلکانی معاون کمیسیون روابط بین المللی ولسی جرگه میگوید که طالبان بدون مشوره پاکستان هیچ اقدامی را در رابطه به صلح انجام داده نمی توانند.

داوود کلکانی
داوود کلکانی

در این حال حسن حقیار کارشناس سیاسی افغان می‌گوید، همانگونه که تلاش‌ها برای مذاکرات صلح سرعت یافته است، طالبان لازم می‌دانند تا با رهبران شان مقیم در برخی کشورها از نزدیک دیدار نمایند.

او افزود:

"گفتگوهای صلح یک چیز پیشرفت کرده‌است، هیئت طالبان به پاکستان و شماری از کشورها سفر کرده و نظر رهبران شان را می گیرند اما این بدین معنی نیست که هیئت طالبان که به پاکستان رفته اند نظر مقامات پاکستانی را می‌گیرند."

این در حالیست که در مسکو نشست که میان هیئت شورای عالی صلح و طالبان برگزار گردید طالبان برای آغاز مذاکرات صلح روی بیرون شدن نیروهای خارجی از افغانستان تاکید کرده بودند.

حکومت افغانستان گفته بود که طالبان نخست بدون قید و شرط به آغاز مذاکرات حاضر شوند و در گام بعدی روی شرایط دو طرف بحث ها صورت می‌گیرد.

گزارش: جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG