لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۸

ازدواج‌های قبل از وقت مشکل جدی برای دختران در تعدادی زیاد از کشورهای فقیر است


ازدواج‌های قبل از وقت برای دختران از مشکلات جدی در تعدادی زیاد از کشورهای فقیر جهان است.

ریسپیکت رویمبو توپودزی یک دختر از کشور زمبابوی فقط ۱۵ سال داشت و روزی زمانی‌که از مکتب راهی خانه‌اش در یک قریه بود، یک پسر جوان ۲۲ ساله از وی خواست با او دوست شود و قهوه بنوشد.

ریسپیکت ابا ورزید ولی خیلی ناوقت بود.

میدانید چرا؟

حین همین گفتگوی کوتاه، پدر ریسپیکت دخترش را با این پسر دید، فکر کرد باهم رابطه دارند و آنها را وادار به ازدواج کرد.

ریسپکت ۱۵ ساله با این جوان ازدواج کرده، حامله شده و مکتب را ترک کرد.

ریسپکت از سوی شوهرش لت و کوب می‌شد و بلاخره به خانه پدرش برگشت.

وی از همان وفت به این طرف برای جلوگیری از وقوع سرنوشت مشابه با دختران دیگر کار می‌کند.

آرشیف
آرشیف

ریسپکت کمپاینی را برای وادار ساختن حکومت زمبابوی به پیش میبرد تا قانون را تعدیل نموده سن ازدواج برای دختران را از ۱۶ به به ۱۸ سال بلند ببرد.

ریسپیکت اخیراً در جریان یک کنفرانس که در مورد از میان برداشتن ازدواج اطفال در اکرا مرکز گانا دایر شده بود به آژانس خبری فرانسه گفت، می‌داند که ازدواج قبل از وقت چه دشواری‌های دارد و فرد با چه مشکلات مواجه میباشد.

بر اساس یک گزارش تازه ملل متحد، سوم حصه دختران در کشورهای صحرای افریقایی قبل از رسیدن به سن هژده سالگی ازدواج می‌کنند، که این موضوع باعث از دست دادن میلیاردها دالر عایدی می‌شود که این کشورها می‌توانستند با دختران تعلیم یافته و با داشتن قوه کاری بیشتر به آن دست یابند.

تخمین‌ها از دوازده کشور نشان می‌دهد که سالانه حدود ۶۳ میلیارد دالر به دلیل ازدواج‌های زیر سن دختران، یعنی با تکمیل نشدن درس و تعلیم دختران در این کشور‌ها، در مقایسه با کشورهایکه در آن دختران تحصیل می‌کنند، به باد فنا می‌رود.

بر اساس گزارش ملل متحد، هر سال تعلیمی در لیسه ازدواج دختران زیر سن ۱۸ سال را ۵ درصد کاهش می‌دهد.

در گزارش ملل متحد آمده است که از جمله کشورهای جهان که بلندترین سطح ازدواج دختران کم سن را دارند ۱۸ آن در افریقاست.

یک سازمان مسمی به "دختران نه عروسان" که یک جنبش متشکل از بیش از ۱۰۰۰ گروه کوچک از کشورهای مختلف است و برای همین مسئله کار میکند، استراتژی‌ های ملی برای محو ازدواج‌ های زیر سن تا سال ۲۰۲۳ را تهیه کرده‌است.

ایویت موهیا یک عضو همین سازمان می‌گوید، با اتخاذ بعضی تدابیر مانند دادن غدا در مکاتب به دختران، ارائه ترانسپورت و دیگر اقدامات برای دختران میتوان آن‌ها را در مکاتب نگهداشت و باعث بلند رفتن سطح تعلیم دختران و کمک به خانواده‌های شان شد تا دختران کم سن شان‌را وادار به ازدواج نکنند.

به گفته موهیا ازدواج‌های قبل از وقت که بیشتر به دلیل فقر صورت می‌گیرد عوامل دیگری پیچیدۀ هم دارند مانند رسم و رواج‌ها، تغییرات اقلیمی و جنگ، ولی فقر دلیل شماره یک است.

ملل متحد سال گذشته گفت خشک‌سالی در افریقای غربی که بیش از ۲۵۰ هزار تن را بیجا ساخته است، حالت قبلاً بد بشری را بدتر ساخته است و بعضی مردم را وادار ساخته دختران شان‌را بفروشند و غذا بخرند.

XS
SM
MD
LG