لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۵

فارن پالیسی: ایالات متحده در جنگ ها بازنده نمی‌شود


Washington D.C. U.S. Congress
Washington D.C. U.S. Congress
  • واشنگتن پُست

چند رسانه جهان به تلاش های تازه امریکا برای صلح افغانستان تمرکز کرده اند.

روزنامه امریکایی واشنگتن پُست می نویسد: تلاش های تازهء اداره رئیس جمهور دونالد ترمپ در جریان همین هفته که خواهان کمک پاکستان در گفتگو های صلح افغانستان شده، تا هنوز پیشرفتی به همراه نداشته است.

اما به نوشته روزنامه، پس از سردی روابط میان امریکا و پاکستان که متحدین گذشته همدیگر بودند، به نظر میرسد که این روابط به سوی گرم شدن روان است.

واشنگتن پُست: عمران خان به صورت محتاطانه و مبهم برخورد کرده و به در خواست امریکا جهت کشاندن طالبان به میز مذاکرات پاسخ واضح نداده است.
واشنگتن پُست: عمران خان به صورت محتاطانه و مبهم برخورد کرده و به در خواست امریکا جهت کشاندن طالبان به میز مذاکرات پاسخ واضح نداده است.

واشنگتن پُست در ادامه می افزاید: ایالات متحده از دیدار روز چهارشنبه زلمی خلیل‌زاد نماینده امریکا برای صلح افغانستان با صدراعظم پاکستان جزئیات نداده است اما عمران خان به صورت محتاطانه و مبهم برخورد کرده و به در خواست امریکا جهت کشاندن طالبان به میز مذاکرات پاسخ واضح نداده است.

واشنگتن پُست: نماینده های طالبان وارد پاکستان شدند و شاید تلاش کردند تا دیدار های بعدی با زلمی خلیل‌زاد را هماهنگ کنند

با این همه گزارش های زیادی نشر شده اند که چهار تن از مقام های طالبان از دفتر سیاسی این گروه در قطر، چند روز پیش برای انجام گفتگو ها با خلیل‌زاد وارد پاکستان شدند.

به نوشته روزنامه واشنگتن پُست، چندین رسانه پاکستانی به نقل از مقام های آنکشور گزارش داده اند که مقام های طالبان در دیدار شخصی وارد پاکستان شدند و شاید تلاش کردند تا دیدار های بعدی با زلمی خلیل‌زاد را هماهنگ کنند. انتظار میرود آقای خلیل‌زاد در جریان ماه دسمبر وارد قطر شود.

  • فارن پالیسی

نشریه فارن پالیسی هم نوشته که دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا هم مانند دو رئیس جمهور پیشین کشورش، خواهان همکاری پاکستان برای کشاندن طالبان به میز مذاکره شده است.

به نوشته نشریه، زلمی خلیل‌زاد مذاکره کننده امریکا، دیپلومات توانا و مجرب است و شایسته گی پیشبردن مذاکرات سیاسی برای افغانستان را دارد.

فارن پالیسی استدلال میکند که ایالات متحده در جنگ ها بازنده نمیشود تنها علاقمندی اش را نسبت به آن از دست میدهد.

زلمی خلیل‌زاد نماینده امریکا برای صلح افغانستان
زلمی خلیل‌زاد نماینده امریکا برای صلح افغانستان

در ادامه آمده که از موضع امریکا، افغانستان یک کشور فقیر و دور افتاده است و هنگامی از نظر ستراتیژیک برای ایالات متحده خیلی مهم می شود که قدرت های مخالف برای کنترول آن تلاش کنند.

فارن پالیسی: افغانستان هنگامی از نظر ستراتیژیک برای ایالات متحده خیلی مهم می شود که قدرت های مخالف برای کنترول آن تلاش کنند.

فارن پالیسی با اشاره به تلاش های چندین اداره گذشته امریکا در مورد افغانستان نوشته است: بیشتر بحث امریکایی ها در مورد این کشور از سال ۲۰۰۹ میلادی به همین متمرکز بوده که چگونه طویل ترین جنگ ایالات متحده در تاریخ، پایان یابد.

به نوشته نشریه، با توجه به ابتکار تلاش های صلح در افغانستان، اداره بارک اوباما رئیس جمهور پیشین امریکا، جدول زمانی برای خروج نیرو های امریکایی تعیین کرد اما فارن پالیسی افزوده که در این جا باید سپاسگذار دونالد ترمپ بود زیرا این جدول را نادیده گرفته است.

XS
SM
MD
LG