لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۸

وزارت دفاع: قتل ملا منان منابع مالی طالبان را تضعیف خواهد کرد


وزارت دفاع ملی کشته شدن ملا منان مسئول نظامی گروه طالبان در جنوب کشور را بر تولید و قاچاق مواد مخدر در هلمند نیز تاثیر گذار می‌داند.

عبدالرحیم مشهور به ملا منان، والی نام نهاد گروه طالبان برای ولایت هلمند و مسئول نظامی این گروه به روز شنبه هفته گذشته همراه با دو تن از همکارانش طی حمله هوایی طیاره بی پیلوت در هلمند به قتل رسید.

وزارت دفاع افغانستان میگوید، ملا منان در کنار سوق و اداره فعالیت های نظامی طالبان، مسئولیت جمع‌آوری عواید کوکنار و قاچاق تریاک در هلمند را نیز به دوش داشت.

غفور احمد جاوید سخنگوی وزارت دفاع ملی میگوید، قتل ملا منان در کنار تضعیف صفوف نظامی این گروه، منابع مالی طالبان را نیز تضعیف خواهد کرد.

غفور احمد جاوید
غفور احمد جاوید

او افزود:

"ملا منان قاچاقبر مواد مخدر نیز بود و در نا امنی های هلمند، کندهار و فراه دست داشت. ملا منان مسئول بزرگ نظامی گروه طالبان بود."

نیروهای مشترک افغان و خارجی از ماه نومبر سال ۲۰۱۷ میلادی به اینسو ده ها حمله هوایی را بر کارخانه های تولید مواد مخدر در چندین ولایت کشور انجام داده که به گفته دفتر مطبوعاتی نیروهای حمایت قاطع ناتو در کابل، در نتیجه آن (۱۵۴) کار خانه تولید مواد مخدر تخریب شده‌است.

بررسی های اخیر اداره باز رس امریکا از بازسازی افغانستان نشان میدهد که در نتیجه حملات بالای کار خانه های تولید مواد مخدر، در مجموع به ارزش پنجصد میلیون دالر مواد مخدر از بین رفته است و از این میان، (۴۱) میلیون دالر نیز طالبان زیان کرده اند.

هاشم الکوزی عضو کمیسیون مبارزه علیه مواد مخدر مشرانو جرگه و نماینده هلمند در این جرگه به رادیو آزادی گفت، ملا منان با نقش تاثیر گذاری را که در مدیریت منابع عایداتی طالبان از درک مواد مخدر داشت، به شمول جنگ هلمند، حتی مصارف جنگ در غرب کشور را نیز می پرداخت.

هاشم الکوزی
هاشم الکوزی

او افزود:

"پولی که از درک قاچاق کوکنار از طریق بهرامچه به ایران و اروپا قاچاق می‌شد، طالبان برای آن کمیته مشخصی را مامور ساخته بودند و این کمیته تمامی پول قاچاق را جمع‌آوری می‌کرد آن را به ملا منان می داد و ملا منان آن را بالای گروه های جنگی توزیع می کرد. تمامی جبهات طالبان در ولایات هلمند، کندهار، فراه، نیمروز و غور از سوی وی تمویل می‌شد و ملا منان مسئولیت تمول آن را به دوش داشت."

ملا منان در این اواخر یک مرکز تعلیمات نظامی طالبان در ولسوالی نو زاد هلمند را رهبری می کرد و در همانجا مورد حمله هوایی قرار گرفت.

آقای الکوزی می‌گوید، از دست دادن ملا منان ضایع بزرگی برای طالبان در بخش سوق و اداره جنگ و حفظ منابع مالی این گروه می باشد.

گزارش: مرسلین ارسلا

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:44 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG