لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۰

وزارت زراعت: تلاش می‌کنیم که به آسیب دیده‌گان جنگ‌ها و خشک‌سالی کمک برسانیم


وزارت زراعت و مالداری افغانستان می‌گوید که به همکاری نهادها و موسسات کمک رسان تلاش می‌کند به آسیب دیده‌گان جنگ‌ها و خشک‌سالی کمک برساند.

پس از ابراز نگرانی اوچا یا دفتر همآهنگی کمک های بشری سازمان ملل متحد از کاهش مواد خوراکه و بد شدن وضعیت بشری در افغانستان، وزارت زراعت و مالداری می‌گوید که ده‌ها هزار متریک تن گندم ذخیره دارد و می‌تواند تا حدی مشکلات نیازمندان را رفع سازد.

اکبر رستمی سخنگوی این وزارت روز شنبه به رادیو آزادی گفت که برعلاوه این مقدار گندم ۴۰ هزار متریک تن گندم دیگر نیز در چند ماه آینده به افغانستان انتقال داده خواهد شد.

آقای رستمی میگوید که این گندم در صورت نیاز بالای افراد آسیب دیده از سوی نهاد های کمک رسان توزیع خواهد شد:

اکبر رستمی
اکبر رستمی

او افزود:

"ما در مجموع در سال گذشته ۱۶۹ هزار متریک تن گندم بالای افراد نیازمند توزیع نموده‌ایم و حالا نیز حدود ۵۰ هزار متریک تن دیگر در گدام‌های استراتژیک خود ذخیره داریم، در سال آینده ما از لحاظ ذخیره کردن گندم و آسیب دیده‌گان خشک سالی آماده‌گی کامل داریم."

این در حالیست که اوچا یا دفتر همآهنگی کمک‌های بشری سازمان ملل متحد در گزارش که روز جمعه به نشر رسید از وضعیت بد بشری در افغانستان ابراز نگرانی کرده‌است.

اوچا گفته که برعلاوه چالش‌های ناشی از جنگ‌های هجده ساله که کدام نشانه از کاهش آن دیده نمی‌شود خشک‌سالی‌های جاری نیز مشکلات افغان‌ها را بیشتر ساخته است.

در این گزارش آمده است که در سال جاری به علت جنگ‌ها و خشک‌سالی حدود پنجصد و پنجا هزار افغان از محلات‌شان بیجا شده و سه اعشاریه سه میلیون تن با تهدید مصئونیت غذایی روبه‌رو هستند.

اوچا در گزارش خود همچنان گفته که نزدیک به شش اعشاریه سه میلیون تن به نحوی نیازمند کمک‌های بشری می باشند که سه اعشاریه هفت میلیون آنان در وضعیت بدی قرار دارند.

در عین حال نجیب آقا فهیم وزیر دولت در امور مبارزه با حوادث طبیعی هفته گذشته در نشست استجوابیه ولسی جرگه گفت که دو اعشاریه دو میلیون تن در افغانستان به کمک‌های عاجل غذایی نیاز دارند.

آقای فهیم همچنان گفت که به زودی روند توزیع ۹۲ هزار متریک تن گندم بالای افراد نیازمند در این کشور آغاز خواهد شد.

در عین حال محمد اسلم سیاس معین وزارت مبارزه با حوادث طبیعی به رادیو آزادی گفت که حکومت و اداره‌های کمک کننده متعهد اند که با مردم نیازمند در وقت معین کمک کنند.

محمد اسلم سیاس
محمد اسلم سیاس

او افزود:

"دولت اسلامی افغانستان، رئیس جمهور، رئیس اجرائیه و تمام کابینه متعهد اند که زنده‌گی مردم با تهدید روبه‌رو نشود، برای رساندن مواد غذایی به مردم آماده‌گی داریم، باز هم می گویم که در این بخش سه عنصر که دولت افغاستان، جامعه جهانی و مردم است میتواند با افراد متضرر کمک کنند."

با این همه سید قیاس سعیدی یکی از کارشناسان اقتصادی می گوید اگر جامعه جهانی در زمان معین در این راستا با حکومت افغانستان کمک نکند، ممکن مردم در زمستان روان با مشکلات جدی روبه‌رو شوند.

گزارش: نسیم شفق

XS
SM
MD
LG