لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۷

یک هیئت افغانی به هدف حل مشکلات انتقال گاز، به ترکمنستان می رود


ارشیف
ارشیف

ریاست اجرائیه حکومت افغانستان می گوید، یک هیئت افغانی به هدف حل دایمی مشکلات تجار این کشور در بخش انتقال گاز، به ترکمنستان می رود.

ریاست اجرائیه حکومت افغانستان می گوید، یک هیئت با صلاحیت به ترکمنستان سفر می کند تا مشکلات تجار افغان بر سر انتقال گاز از آن کشور را به گونه دایمی حل کند.

فریدون خوزون معاون سخنگوی این ریاست روز شنبه به رادیو آزادی گفت، در این هیئت نمایندگان وزارت های خارجه، تجارت و برخی ادارات دیگر شامل اند.

فریدون خوزون
فریدون خوزون

او افزود:

"رئیس اجرائیه یک هیئت را از وزارت‌های خارجه، صنعت و تجارت، اتاق تجارت، نورم و استندرد و ریاست اجرائیه تعیین کرده تا به ترکمنستان برود و در باره گاز وارداتی استندرد صحبت کند و گاز که ستندرد نمی باشد باید دوباره مسترد شوند."

افغانستان و ترکمنستان با هم در بخش گاز تجارت رسمی دارند که افغانستان هشتاد درصد گاز مورد نیاز خود را از ترکمنستان وارد می‌کند.

این در حالی است که حکومت افغانستان حدود ۳۰ تانکر گاز را در بندر آقینه به دلیل بی‌کیفیت بودن گاز آن توقف داده است.

اتاق تجارت و صنایع افغانستان می گوید، حکومت ترکمنستان این گاز را دوباره مسترد نخواهد کرد.

مسئولان در این اتاق گفته اند که سال گذشته هم این مشکل موجود بود و ترکمنستان بر خلاف استندرد‌های قبول شده گاز را با کیفیت پایین به افغانستان صادر می کرد.

اتاق تجارت و صنایع افغانستان اقدام اخیر حکومت را برای اعزام هیئت به ترکمنستان استقبال می کند.

خان جان الکوزی معاون این اتاق روز شنبه به رادیو آزادی گفت، این وظیفه حکومت است تا جلو انتقال گاز بی‌کیفیت به کشور را بگیرد و همچنان مشکلات تجار را در این بخش حل کند.

خان جان الکوزی
خان جان الکوزی

او افزود:

"این وظیفه حکومت است تا در باره کار و بار تجارتی تدابیر بگیرد، مشکلات را با کشور مربوط مطرح کند، حکومت افغانستان برای حل مشکلات تجارتی با ترکمنستان اقدام خوبی کرده‌است."

کارشناسان محیط زیست نیز می گویند، حکومت برای حفاظت محیط زیست باید جلو واردات گاز و تیل بی کیفیت را بگیرد.

اما اتاق تجارت و صنایع می‌گوید، تجار افغان مطابق لایحۀ حکومت مواد تجارتی را وارد می کند که از کیفیت بالا برخوردار اند.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG