لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۳

مشرانو جرگه: ابطال آرای کابل و در این خصوص تن دادن به مصلحت خلاف قانون است


رئیس و برخی از اعضای مشرانو جرگه ابطال آرای انتخابات حوزه کابل از سوی کمیسیون شکایات انتخاباتی و در این خصوص تن دادن به مصلحت این کمیسیون را عمل خلاف قانون می دانند.

مشرانو جرگه می گوید که کمیسیون شکایات انتخاباتی در انجام کارهایش باید احساساتی نه بلکه مطابق قانون عمل کند.

اعضای این جرگه در نشست عمومی روز یکشنبه با اشاره به ابطال آرای حوزه کابل از سوی کمیسیون شکایات انتخاباتی گفتند که این کمیسیون صلاحیت ندارد که آرای شفاف و قانونی مردم را نادیده بگیرد.

فضل هادی مسلمیار رئیس مشرانو جرگه پس از بحث های اعضای این جرگه در این باره گفت:

فضل الهادی مسلمیار
فضل الهادی مسلمیار

"تصمیم را که کمیسیون شکایات انتخاباتی اتخاذ نموده صبغه قانونی ندارد، قانون می گوید که کمیسیون شکایات انتخاباتی زمانی مداخله میکند که نتایج ابتدایی اعلان شود و پس از شکایات مردم فیصله می‌کند، در قانون این ذکر نشده که آرای همه رای دهنده‌گان باطل گردد، این یک بازی سیاسی و وارد کردن فشار بوده و دست‌های بیرونی در آن دخیل است."

این سخنان در حالی بیان می شود که کمیسیون شکایات انتخاباتی پنجشنبه گذشته همه آرای انتخابات ۲۸ و ۲۹ میزان حوزه کابل را باطل اعلان کرد.

این تصمیم کمیسیون شکایات انتخاباتی با واکنش‌های گوناگون از سوی، کمیسیون مستقل انتخابات، مردم، کاندیدان، سیاسیون و اعضای جامعه مدنی رو به رو شد.

رای دهنده‌گان و کاندیدان گفتند که انتخابات حوزه کابل از لحاظ تخینکی، امنیتی و نظارت در وضعیت بهتر قرار داشته و باطل شدن آرا برای شان حیران کننده است.

کمیسیون مستقل انتخابات این اقدام کمیسیون شکایات انتخاباتی را خلاف قانون خواند.

حالا غلام محی الدین منصف یک عضو مشرانو جرگه گفت هرگاه فیصله کمیسیون شکایات انتخاباتی قانونی بود باید عملی میگردید اما حالا که به مشوره حکومت به مصلحت تن میدهد این جرم بالای جرم بوده و باید رئیس و اعضای این کمیسیون به محکمه پاسخ بگویند.

در این حال علی رضا روحانی عضو و سخنگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی به رادیو آزادی گفت که کمیسیون مستقل انتخابات با آنها تعهد جدی کرده اند که اسناد شفاف را با آن‌ها شریک می سازد تا بربنیاد آن کمیسیون شکایات انتخاباتی از فیصله خود بگذرد.

علي رضا روحاني
علي رضا روحاني

او افزود:

"ما تصمیم خود را بر این مشروط کرده‌ایم تا اسناد و مدارک که شفافیت را تضمین کند برای ما سپرده شود، یعنی لست موجود بود یا نه، بایومتریک شده یا نه، ریزلت شیت اول چه بود، این همه مدارک است که به اساس آن صندوق ها را بازجوی کنند، فعلاً کمیسیون مستقل انتخابات متعهد شده."

ذبیح سادات معاون سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات به رادیو آزادی گفت که آنها بخاطر شفافیت امور حاضر هرگونه اسناد را ارائه کنند.

از سوی هم یوسف رشید رئیس اجرائیه بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان می گوید که کمیسیون ها با توجه به منافع ملی و وضعیت وجود در کشور این اختلاف ها را کنار بگذارند و اگر نه به گفته وی مردم نسبت انتخابات فعلی و انتخابات آینده بی باور خواهند شد.

نسیم شفق

XS
SM
MD
LG