لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۱۲

تاجران آقچه: حکومت باید امنیت ما را تأمین کند


ولسوالی آقچه یکی ازولسوالی‌های درجه اول و صنعتی ولایت جوزجان است که قالین و پوست قره قل این ولسوالی شهرت جهانی دارد.

این ولسوالی که به شهرآقچه نیز یاد می‌شود در روز‌های دوشنبه و پنج‌شنبه بازار پُر جمع جوش داشته و در کنار سایر ضروریات مردم، قالین‌های رنگارنگ نیز خرید فروش می‌شوند.

اما دو سه شب متواتر طالبان بالای پوسته‌های داخل شهر آقچه حمله کرده و در مقابل آن نیروهای امنیتی با فیر سلاح‌های ثقیله طالبان را هدف قرار دادند.

درگیری دوامدار بین هر دو طرف درگیر سبب شده‌است تا باشندگان آقچه هر شب خواب راحت نداشته باشند.

محمد صادق یکتن از قالین فروشان شهر آقچه امروز دوشنبه ۱۹ قوس ۱۳۹۷ با ابراز نگرانی از وضعیت پیش آمده گفت، در حالی‌که بزرگترین بازار فروش صنعت قالین در سطح افغانستان همین شهر آقچه است ولی روز تا روز نا امنی بازار قالین را در آقچه سرد ساخته‌است.

این تاجر قالین می‌گوید اگر دولت به زودی یک عملیات پاکسازی را بر علیه شورشیان راه اندازی نکند این نگرانی باعث فرار تاجران از آقچه خواهد شد.

وی گفت:

"در همین شب و روز امنیت ولسوالی ما بسیار خراب است که از طرف شب مخالفین دولت و نیروهای امنیتی بالای قرار گاه‌های یک دیگر خود سلاح‌های ثقیل استفاده می‌کنند و مردم آقچه از این بابت بسیار نگران هستند. اگر این روند ادامه پیدا کند تاجران آقچه را ترک می‌کنند."

مسئولان شرکت‌های قالین بافی در ولسوالی آقچه می‌گویند که در این ولسوالی برای فعلاً به تعداد ۷۰ کار خانه قالین بافی فعال است اگر دولت در قسمت تأمین امنیت این کارخانه‌ها توجه جدی نکند تمام کارخانه‌های تولید قالین در آقچه سقوط خواهند کرد.

اما مقامات محلی ولایت جوزجان از آمادگی‌های لازم بخاطر تأمین امنیت تاجران قالین از سوی حکومت اطمینان داده از آغاز عملیات پاکسازی ولسوالی‌های پنج‌گانه آقچه به شمول ولسوالی خمآب در آینده‌های نزدیک خبر می‌دهند.

لطف الله عزیزی والی جوزجان در این زمینه می‌گوید:

لطف الله عزیزی والی جوزجان
لطف الله عزیزی والی جوزجان

"آغاز عملیات برای پاکسازی مناطق نا امن ولسوالی‌های پنج‌گانه آقچه و هم‌چنان ولسوالی خمآب که فعلاً در دست مخالفین است پلان شده، هرگاه که شورای امنیت تصمیم بگیرد عملیات آغاز می‌شود."

تنها ولسوالی آقچه نیست که باشندگان آن از نبود امنیت شکایت داشته باشند بلکه ولسوالی‌های همجوار آن نیز مانند مینگجیک، قرقین، خانقاه و مردیان در حال حاضر در محاصره طالبان قرار داشته و ولسوالی خمآب سه ماه قبل سقوط کرد.

بگفته مسئولان محلی، طالبان بعد از تصرف دیو قلعه که یکی از مهمترین قرار گاه نظامیان افغان در ولسوالی خمآب به شمار می‌رفت تمام ساختمان‌های این قلعه را دو روز قبل تخریب نمودند.

اما طالبان تا هنوز در این باره تبصره نکرده‌اند.

گزارش: عالم رحمانیار

XS
SM
MD
LG