لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۲

ولسی جرگه: طرح سهمیه بندی کانکور خیانت به حق جوانان است


برخی اعضای ولسی جرگه افغانستان سهمیه بندی کانکور از سوی وزارت تحصیلات عالی را خیانت به حق جوانان کشور می‌دانند.

پس از تصویب طرح سهمیه بندی کانکور از سوی حکومت افغانستان حالا برخی اعضای ولسی جرگه می‌گویند، عملی شدن این طرح زمینه سوء استفاده را برای تعداد زورمندان فراهم می‌کند.

اعضای ولسی جرگه روز دوشنبه ۱۹ قوس ۱۳۹۷در نشست عمومی این جرگه گفتند، این طرح غیر عملی و در تضاد به منافع ملی می‌باشد.

امیرخان یار معاون دوم ولسی جرگه که ریاست جلسه را بر عهده داشت پس از بحث‌های اعضای این جرگه گفت:

امیرخان یار
امیرخان یار

"در رابطه به سهمیه بندی کانکور که وکیل صاحبان صحبت کردند خواست ما از کمیسیون مربوطه اینست تا در این مورد اجراآت کند و این مسئله را واضح سازد تا قناعت وکیل صاحبان حاصل شود."

شماری اعضای ولسی جرگه هم‌چنان گفتند، این طرح نه تنها بخاطر انکشاف متوازن کمک نمی‌کند بلکه نهاد‌های علمی و اکادمیک را نیز متضرر می‌سازد.

علی اخلاقی یکتن اعضای ولسی جرگه در این زمینه گفت:

"این طرح غیر عملی و متضاد به منافع ملی و روحیه همگرایی هیچ‌گاه بنیاد علمی و اکادمیک ندارد."

این سخنان در حالی مطرح می‌گردد که هفته گذشته حکومت افغانستان طرحی را تصویب کرد که بر اساس آن برای برخی ولایات سهمیه معین در امتحان کانکور در نظر گرفته می‌شود در این طرح آمده‌است که فارغانی می‌توانند از این طرح استفاده کنند که حداقل سه سال اخیر مکتب را در ولایات مربوطه تکمیل کرده باشند.

گفته می‌شود، این طرح را حکومت برای رشته‌های مورد نیاز ولایت‌های کمتر توسعه یافته، بر اساس نفوس آن تأیید کرده‌است.

به اساس معلومات وزارت تحصیلات عالی، این طرح برای ولایات کمتر انکشاف یافته‌است و افرادی‌که شامل این طرح می‌شوند، در رشته‌های طب، حقوق، اقتصاد، زراعت و انجنیری درس می‌خوانند و دوباره به ولایت‌های‌‌شان می‌روند تا به مردم‌‌شان خدمت کنند.

از سوی هم فیصل امین سخنگوی این وزارت در صحبت با رادیو آزادی تطبیق این طرح را مؤثر دانسته گفت، عملی شدن این طرح هیچ‌گاه زمینه فساد و یا هم سوء استفاده را فراهم نمی‌کند.

وی گفت:

"این طرح هیچ نوع تأثیر بالای امتحان کانکور ندارد که زمینه فساد یا زمینه سوء استفاده‌ها را بوجود بیاورد امتحان کانکور مانند گذشته برگزار می‌شود بر اساس این طرح ۷۵ درصد از سیت‌های کانکور سال روان مانند گذشته به گونه عمومی و تنها ۲۵ درصد آن به سطح محلی به رقابت گذاشته می‌شود."

اعضای ولسی جرگه هم‌چنان گفتند، حکومت باید بجای این طرح کورس‌های آمادگی را برای جوانان در ولایات کمتر انکشاف یافته ایجاد می‌کرد تا به اساس آن ظرفیت‌های تعلیمی در آن ولایات ارتقا می‌کرد.

فرشته ندا

XS
SM
MD
LG