لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۴۰

چین سفیر امریکا در پیکینگ را احضار کرد


چین سفیر امریکا در پیکینگ را احضار نموده و اعتراض اش را در مورد دستگیری یک مدیر ارشد اجراییوی یک شرکت چینایی در کانادا ابراز کرده است که اخیراً به تقاضای امریکا بازداشت شد.

لی یوچینگ معین وزارت خارجه چین اعتراض جدی اش را به در تیری برندستد سفیر امریکا در پیکینگ در رابطه با گرفتاری مینگ وانژو رئیس امور مالی شرکت بزرگ انترنتی هواوی ابراز داشت.

بر اساس گزارش آژانس خبری سینهوا، معین وزارت خارجه چین دستگیری خانم مینگ را عمل خیلی بی‌باکانه خواند و خواست که ایالات متحده دستور دستگیری وی را لغو کند یا با اقدامات بیشتر پیکینگ مواجه شود.

مقامات در چین هم چنان یک روز پیش سفیر کانادا در پیکینگ را احضار نموده هشدار مشابه دادند.

مینگ وانژو ۴۶ ساله که دختر بنیانگذار شرکت مخابراتی هواوی است، به تاریخ اول دسمبر زمانی در کانادا دستگیر شد که پروازش را در میدان هوایی ونکور عوض می‌کرد.

وی به تقاضای امریکا به اتهام تلاش فرار از تحریمات وضع شده بر ایران دستگیر شد.

مقامات امریکایی شرکت چینایی هواوی را متهم کرده‌اند که با استفاده از یک شرکت مستقر در هانگ کانگ وسایلی را به ایران فروخته است که تخطی از تحریمات وضع شده بر ایران می‌باشد.

به گفته آن‌ها، مینگ و شرکت هواوی بانک‌های امریکایی را در مسئله تجارت با ایران فریب داده‌اند.
مینگ در یک تأیید نامه که در کانادا منتشر شد تأکید دارد که بیگناه است و در صورت استرداد به امریکا از خودش دفاع خواهد کرد.

شرکت هواوی در اسنادی که به محکمه ارائه شده گفته‌است فعالیت هایش در رابطه با ایران در تطابق کامل با قوانین، مقررات و محدوده‌های تحریماتی است که از سوی امریکا، اتحادیه اروپا و ملل متحد بر ایران وضع شده‌اند.

XS
SM
MD
LG